En vecka kvar till förskola

Ny förskola. Nya kompisar. Nya fröknar. Ny mat. Nya rutiner. En vecka kvar till förskolestart.

Jag vet varför vi valde att byta förskola och jag ångrar mig inte. Det känns bara oroligt över att allt blir så nytt och att det kommer bli så många nya saker för henne att förhålla sig till. Att det inte finns någon som hon är trygg med till en början. Att det blir så mycket hon behöver testa sig fram i för att hitta sin roll, sin plats och vart hon kan känna sig trygg och hemma.

Jag funderar över hur vi kan förbereda. Vad kan vi göra innan för att underlätta och vad behöver vi prata med personalen om, innan, för att det ska bli så bra som möjligt. För jag känner att det är så viktigt, för oss alla, att det blir en bra start för henne.

Vi har pratat med chefen på förskolan flera gånger och berättat om hennes svårigheter, men än så länge bara utifrån våra upplevelser som föräldrar. De har inte tagit del av utredningspapper eller utlåtandet från psykologen. Ett möte är inbokat då kurator och psykolog kommer dit, men det är inte förrän två veckor efter att hon har börjat. Dessutom upplevde ju inte de hennes svårigheter så stora (även om vi muntligt uppfattade det så innan vi fick det skriftliga utlåtandet) så därför känner jag mig osäker på vad det mötet kommer tillföra.

En personal, den som har specialpedagogik som egenintresse, blev sjukskriven precis innan sommaruppehållet, och jag vet ännu inte om hon kommer vara tillbaka tills inskolningen. Vad händer annars?

Det är många funderingar som ligger i bakvattnet den här sista veckan innan det är dags. Flera av dem kan vi såklart också reda ut genom att ringa och prata med personalen den här veckan. Jag känner mig nervös och en aning orolig.

One thought on “En vecka kvar till förskola

  1. Jag förstår din oro, det blir mkt att tänka på och mkt som ska falla på plats… Skriv ner till personalen hur er sommar varit och de viktigaste sakerna för Prinsessan. Då får du struktur och lättare att dela med till dem. Antar att ni oxå kommer ha ngn slags inskolning ? Låt dessa två veckor få bli lite som de blir, så kan ni styra upp bättre efter mötet… Kramar till dej !

Kommentera

