Tankar om livet

20120804-220032.jpg

Minuten innan hon somnar. Ögonen klipper uppe i våningssängen och sömndrucket avslöjar hon sina funderingar för mig:

– Mamma… Varför tar det inte bara några minuter och sen är man klar? Varför kan man inte ställa klockan så att jag var bebis och Lillprinsen kunde födas före mig? Varför gör man inte så?

Att hon redan är halvvägs in i sömnens värld vet jag genom att hon inte kräver ett svar. Hon vänder sig bara om, pillar en halv minut på kvällens objekt innan hon vänder sig om en gång till. Allt är tyst och stilla och nu vet jag att hon sover.

Kommentera

