KAT-kittet som bildstöd

20120728-000947.jpg

Känner du till KAT-modellen? Vad tycker du, och ditt/dina barn, om det och hur använder ni KAT-kittet?

Första gången jag kom i kontakt med KAT-kittet, fick jag bara som hastigast se pärmen. Utan att fatta varför insåg jag att Prinsessan fullkomligt skulle ÄLSKA den pärmen. Så många bilder, så många ansikten, och att man kunde flytta bilder som satt fast med kardborrband.

Det var den kvällen då jag insåg att Prinsessans svårigheter sannolikt skulle rymmas inom autismspektrumstörning (jag återkommer ofta till den kvällen, men det var en väldigt omtumlande kväll). Högfungerande autism trodde min vän, utifrån alla de små egenheter som jag planlöst berättade om att min dotter hade för sig. Själv förstod jag egentligen ingenting, mer än att det var ju precis det som det handlade om.

Det där KAT-kittet har snurrat i huvudet sedan dess och nu börjar jag känna att det också är något som vi faktiskt skulle kunna ha stor användning av. Däremot tillåter inte ekonomin att lägga ner nästan 4000:- för det i dagsläget. Blir det diagnos efter utredningen i oktober och om vi får vårdbidrag så kan vi kanske lösa det på annat sätt sen. Tills vidare får jag jobba med bilder på egen hand så gott jag kan.

För någon månad sen köpte jag programmet Pictogram som är ett bildprogram on-line på nätet. PICTOONLINE kallas det visst också. Jag var skeptisk till att betala 375:- när jag inte visste varken om det var bra eller vilken nytta jag skulle ha av det.

Det har visat sig vara väldigt bra och ett program som verkligen funkar för mig att använda. Under sommaren har jag lagt ner en del tid på att ta fram och laminera bilder som vi kan använda på vår tavla på en vägg mellan hall och kök. Nära och lättillgänglig för oss alla att titta på och uppdatera så ofta det behövs. Separat inlägg om det är på gång.

Samtidigt som jag har tagit fram bilder med aktiviteter, fordon, kläder och platser mm har jag upptäckt att det också finns en mängd bilder för känslor, beteenden och väder mm i programmet. Jag har skrivit ut sånt som jag tyckt varit relevant för oss. Prinsessan gillar ofta att vara med mig när jag pysslar med bilderna och det blir ett naturligt tillfälle att prata om de olika känslouttrycken eller beteenden som är bra och mindre bra, beroende på vad man vill nå förstås.

En kväll pratade vi lite om bilderna ”byta” och ”ge” och vad man kan säga om man vill byta leksak med t.ex. lillebror. Att, om lillebror säger nej, så behöver man också lyssna på det och vänta på att han ska vilja dela med sig av det han leker med. Dagarna efter satt jag och Mannen i köket och hörde hur hon i vardagsrummet ville dela med sig av sin leksak till lillebror, för att hon skulle få något av honom i gengäld. Om han inte hade varit upptagen av att titta på teve och inte alls intresserad av henne hade det kunnat vara toppen. Men bara att hon tränade sig på hur hon kan säga var uppenbart. Det gladde mitt hjärta och bekräftar hur viktigt det är för henne att få en bild till ett beteende för att förstå hela innebörden av ett beteende. Hon har också själv refererat till bilder vi pratat om, vid särskilda tillfällen.

20120728-161156.jpg

Bilder som vi använder mer eller mindre varje dag, som aktiviteter, personer, kläder, platser mm, har jag i en sorteringsbox jag köpt på Clas Ohlsson för en hundring. Känslobilder och väder har jag än så länge satt fast med kardborre på ett laminerat blad och satt in i en pärm. När jag höll på med det härom kvällen insåg jag att jag kan bygga en pärm som liknar KAT-kittet på egen hand, även om jag inser att den är enormt stor i jämförelse med vad jag kommer kunna göra själv. Men det kanske kan räcka långt ändå som ett alternativ.

Om ni använder KAT-kittet, hur använder ni det, och vilka delar upplever du att ni haft/har störst nytta av?

3 thoughts on “KAT-kittet som bildstöd

  1. Ja, vi har Kat-kitet och använder det med vår son. Just nu jobbar vi mest med känslor. Han och jag väljer vilka känslor vi känner och sätter på skala 1-10. Bra för att lära sig sätta ord på vad man känner och i vilken grad man känner det.
    Vill gärna gå en utbildning i Kat-kit i framtiden, så jag kan lära mig använda det fullt ut.

  2. Min son är 8 år. Vi köpte det själva när vi fick vårdbidrag. Har frågat på habiliteringen om dom kan hjälpa till med en utbildning i Kat-kitet men det verkar inte som dom kan det. Kommer söka fondmedel för det istället.
    Jag tycker det är värt att köpa. Men för att få ut så mycket som möjligt av det är det ju bra om man får någon form av genomgång av hur det bäst kan användas. Behöver ju inte vara en regelrätt utbildning. Kanske en specialpedagog inom barnomsorgen som arbetat med Kat-kitet som kan visa lite t.ex.

Kommentera

