Små orsaker till låsningar

Prinsessan älskar att överraska oss, oavsett om vi vet om att vi ska bli överraskade och till och med vad (oftast att hon klär på sig) hon ska överraska oss med.

Idag ska vi till badhuset och bada, bara hon och jag. Något hon har längtat efter. När vi var borta förra veckan lovade jag att hon skulle få ett par simglasögon INNAN vi badade nästa gång. Det har vi förstås missat, men hoppas på att det finns att köpa i badhuset.

Innan frukosten idag föreslog jag, som såå många gånger förut, att hon kunde överraska mig med kläder medan jag fixade hennes smoothie.

NEEEEJ, jag VILL inte överraska dig. Du får inte säga så.

Mannen satte sig sen med henne i soffan (där hon oftast sitter i två timmar efter att hon vaknat på morgonen) för att hjälpa till att få på henne kläder. -Men jag vill inte överraska mamma säger jag. -Nej, men du behöver få på dig kläder för att du ska klä på dig, för att ni ska åka. -Men jag vill inte överraska mamma. -Det behöver du inte. När du överraskar så gör ju du det själv, nu hjälper jag dig. -NEJ.

Så var det med det. Några små ord från mig som inte passar och det låser sig så att vi behöver trixa för att komma vidare. Ibland kan det också vara så att det hade blivit trixande oavsett vad vi hade gjort eller sagt, bara för att det är en sån dag, men då hittar hon något att hänga upp det på, så att hon har en orsak till varför. Troligen för att det är något annat som trycker, men hon inte kan förklara vad det är.

Fortsättning följer…

Kommentera

