Nya rutiner och tankar kring förskolestart

Om knappa tre veckor är sommaren slut. Nja, kanske inte sommaren, men ”ledigheten” från Mannens jobb och barnens förskola är över. Själv är jag fortfarande sjukskriven, trots att det känns som jag jobbar mer än heltid med planering, förberedelser och genom att arbeta fram en bra grund för bildstöd så att vi till hösten har en bra grund att utgå ifrån. Just nu, när vi är hemma igen, är det inte så mycket bilder som behövs.

Vi har i ungefär ett halvår jobbat hårt för att få in fasta rutiner kring framför allt kvällarna så att de skulle bli lugnare än de hysteriska kvällar med skrik, slag och ständiga konflikter vi hade i höstas. Någon sa till mig i början när jag började blogga, att ”ta en sak i taget, jobba in EN sak. När det sitter så kan ni börja jobba med nästa sak ni behöver få ordning på.”

Jag förstod inte riktigt då hur de menade. För ALLT var ju viktigt just då. Det var i stort sett ingenting som fungerade. Vi hade bråk och konflikter om i stort sett ALLT, heeela tiden. Om det så var att gå på toaletten, komma till matbordet, gå in när vi varit ute, gå ut när vi varit inne, tvätta händerna (oavsett vad som var gjort innan), klä på kläder, plocka undan, börja en aktivitet, avsluta en aktivitet, att somna eller att vakna. Vi kämpade med ALLT. Just nu i skrivande stund vet jag inte riktigt vad, om något, som vi tyckte var fungerande och bra i den värsta perioden.

Nu ser vardagen lite annorlunda ut, om än anpassad för att fungera.
* Vi har en fungerande situation kring kvällarna med rutiner om vem som lägger. Så länge jag inte byter bort mina nattningskvällar (vi nattar varsitt barn, varannan kväll, med fasta veckodagar och flexibla tisdagar) så KAN hon IBLAND vara flexibel om Mannen är borta när det är hans tur. Men ska jag vara borta krävs en veckas förberedelse och mutor för att hon ska släppa iväg mig.

* Matsituationen ser också betydligt bättre ut än tidigare. Hon är inte lika selektiv och smakar ibland också på det som vi andra äter. Hon kommer, oftast, till bordet när vi äter, men hon sitter inte på sin plats. Vi har satt ”reglerna” i att hon ska stanna i köket (får inte gå över tröskeln till hallen) så länge hon äter, och teven får inte vara på när vi serverar lunch eller middag. Jag matar henne, och äter hon någon gång sin mat själv så gör vi ingen grej av det. Det ökar kraven och slutar med att det inte funkar nästa gång. Jag sitter ALLTID bredvid henne och hon har en bestämd plats vid bordet, intill en vägg och med ett skåp tryggt bakom ryggen. Är vi borta matar jag henne vid ett annat bord (när jag väl kommer på varför det inte fungerar vid matbordet när vi är fler än fyra personer…) lite innan vi andra äter, för annars får hon i sig något och det blir bara tjat och gnat. Inte kul för någon.
Att hon sen inte äter om jag inte är hemma är en annan femma… Fick just sms att hon inte vill äta för att jag inte är hemma. Samma sak om jag är hemma och av någon orsak inte kan/ska sitta med vid bordet (vila/sova/sjuk eller vad som). Då äter hon inte. Känns ju sådär kan jag säga.

* Nu under sommaren har hon klätt på sig själv i stort sett varje dag. Om vi inte tjatar eller skyndar på henne vill säga. Ska vi inte iväg någonstans, vilket vi sällan ska på förmiddagarna, så får hon gå med nattlinnet tills hon bestämmer sig för att klä på sig. Sådär vid lunchtid kommer hon lyckligt och säger att hon ska överraska mig, med kläder på. Samma sak med att gå på toaletten på morgonen. Det sker först vid 11-tiden, oavsett om hon varit vaken sen åtta eller nio. Säger vi till, så går hon ännu senare, så vi låter henne gå när hon inte kan hålla sig längre.

* Sen har vi de här vardagliga rutinerna som att bada, duscha, borsta hår och tänder, samt toalettbesök. Det är ett kapitel helt för sig själv som jag nog får återkomma om en annan dag.

Det jag egentligen hade tänkt skriva om var mina tankar kring förskolestarten om drygt två veckor. Jag har två barn som ska skolas in på ny förskola, på varsin ny avdelning med ny personal. Samtidigt ska Mannen börja jobba efter åtta veckors semester. Han kan inte vara ledig för att hjälpa till med inskolningen utan det får jag lösa på egen hand. Hur jag ska få till det har jag ännu inte förstått. Förskolan har 2-veckorsinskolningar, så de ska vara bara ett par timmar åt gången de första dagarna och jag behöver vara med under tiden.

Prinsessan har redan besökt dem några gånger så hon klarar väl någon timme utan mig i början, men för Lillprinsen är det helt nytt där. Prinsessan har också starkt uttryckt att hon vill att jag är med henne där. Hon vill inte vara själv i början och efter att ha varit med henne korta stunder på samlingen under hennes besök före sommaren och sett hennes beteende så förstår jag att hon behöver tryggheten från mig. Men det behöver ju också Lillprinsen. Kan jag inte få cloona mig, bara några dagar eller veckor, så jag kan få vara med dem båda? För det går ju inte heller att skola in den ena, medan den andra är hemma, för vem ska vara med den då liksom…

Nu har jag min mamma som uppbackning tack och lov, så jag hoppas att det kan funka att hon är med Lillprinsen en del så jag kan trygga upp Prinsessan ordentligt i allt det nya som kommer fresta på hennes ork.

Mer om det en annan dag. Nu måste jag avsluta och gå hem så att Prinsessan kan få i sig middag någon gång idag.

2 thoughts on “Nya rutiner och tankar kring förskolestart

  1. Det brukar gå relativt bra att skola in barn som redan gått på förskola. Och det har väl Lillprinsen gjort? Förhoppningsvis går det då jättebra för honom att du är i en annan del av förskolan med storasyster, du kommer inte behöva vara med rent fysiskt hela tiden. Hoppas det går toppenbra!

    • Tack!
      Ja, han har gått på förskola tidigare och han är en trygg kille som verkar ha förstått att det blir nytt ställe för honom till hösten. Så jag tror/hoppas det kommer gå bra.

Kommentera

