Dödssynder med hot och konsekvenser

20120726-191852.jpg

Vilken skitdag.

Skrev häromdagen att det varit lugnt ett par dagar och vi kände oss för en stund ganska normala. Sen igår eftermiddag är det över. Antar att hon var trött efter resan och inte orkade annat än att ta igen sig.

Idag har jag dock blivit viftad i ansiktet med en lång kvist (i ilska) för att jag hindrade henne att genom viftandet hindra kompisen från att gunga på den gungan hon ville ha.

Jag har blivit spottad på när jag sa ifrån angående teven som ska va avstängd när vi äter.

Och hon har kastat saker efter mig.

Samtidigt som spottloskan kom försvann mitt tålamod och jag lyfte i väg henne = dödssynd nr 1, men då orkade jag bara inte ta mer skit.

Vi tar promenader på kvällarna och ikväll hade hon bestämt ett ställe hon ville åka till. I min desperation över att hon inte äter hör jag mig själv hota att vi inte åker dit = dödssynd nr 2.

Just idag satt jag dessutom och läste Hejlskovs bok om just konsekvenstänkande (framför allt sid 56) och så gör jag EXAKT det som står att man inte ska göra.

20120726-190802.jpg
Dessutom är jag helt inne på att hålla fast vid mitt hot, tills jag får landa en stund och inse att hon verkligen inte förstår varför.

Mycket riktigt. Mannen kommer strax därpå och säger att hon inte förstår varför vi inte kunde åka dit hon ville.

Upprörd som jag var (ja, det är en hel del PMS här idag också) tog jag inte heller emot hennes försök till att säga förlåt. Jag vet så väl att hon inte kan göra annat när hon dessutom känner att jag är arg och när jag höjer rösten åt henne. Ändå skäller jag på henne.

Kanske tredje försöket, då hon kom med ett litet rosa prinsessritblock till mig för att säga förlåt, tog jag emot den, om än lite motvilligt. Undrar just hur länge jag får behålla den presenten.

Nu ska vi i alla fall iväg på vår kvällspromenad. Om hon blir klar någon gång.

Kommentera

