Behov av extrem tydlighet

P: Mamma, när kommer pappa hem igen?
J: Han kommer snart. Vi ska äta när han kommer.
P: Hela familjen. När kommer han?
J: Han kommer alldeles snart. När han kommer ska vi äta.
P: Hela familjen ska äta.
J: Ja, precis. Jag sa ju det.
P: Nej, du sa att vi ska äta.
J: Vad tycker du att jag menar när jag säger ”vi” då?
P: Vi tre.
J: Så när jag säger att han kommer snart och vi ska äta när han kommer hem tror du att jag bara menar dig, mig och Prinsen?
P: Ja. Vi ska äta allihop i hela familjen.
J: Ja, hela familjen ska äta när pappa kommer hem igen. Då är maten klar.

Inte konstigt att vi missförstår varandra så ofta. Vi behöver tydligen vara konkreta ner på minsta detalj ibland.

Tur att jag har lärt mig att vi kan uppfatta samma sak på helt olika sätt och att för att förstå varandra är det viktigt att ibland fråga vad den andra menar när man inte riktigt verkar komma överens.

Kommentera

