Vetgirig Prinsessa kräver svar

20120717-181010.jpg

Prinsessan är inte särskilt nyfiken på vad andra människor gör, hur de tänker eller varför de gör vissa saker. Blev uppmärksam på att barn i hennes ålder normalt sett kanske funderar en del över varför andra gör vissa saker, i ett samtal med en mamma till en jämnårig tjej. Att de kommer hem och undrar ”Varför gör hon så?” osv. De gör väl det för att förstå och för att lära sig hur de själva ska göra kanske, jag vet inte, för jag kan inte minnas att Prinsessan någonsin har funderat över varför någon annan har gjort något. Hon kan på sin höjd fråga varför jag är ledsen om jag gråter av någon anledning. Men hon bryr sig inte mycket om det sen.

Däremot har jag på sista tiden blivit än mer uppmärksam på vilken otroligt vetgirig tjej på andra områden jag har att jobba med. Hon vill veta hur fönstret fungerar, hur det kommer sig att man kan öppna det osv.

När vi rastade idag stannade vi på ett Lill-Valla i Linköping. Där fanns en massa gamla tåg och när vi väntade på att turist-tåget skulle komma insåg jag att jag har en hel del att läsa på framöver för att ha en chans att bemöta hennes frågor.

-Varför är det hål i den ena men inte i den andra?
-Varför har den ena en sån här (som sticker ut) och inte den andra.
-Hur blev den så här? Hur gjorde de när de gjorde den?
-Varför försvann de gamla tågen?

Och så vidare…

Kommentera

