Anpassningar på väg

Vi är i bilen på väg på semester. Sisådär ett femitotal mil ska vi åka. Bilen är bra packad. Mannen sa precis lyckligt ”Jag kan se bakåt. Det har vi inte kunnat göra på länge när vi har åkt. Då har vi ändå både studsmatta och vagn med syskonsits i bakluckan. Nåt har vi gjort bra när vi har packat den här gången.

Årets semesterpresenter fick bestå i fästen för att sätta upp varsin iPad framför barnen. På paddorna har vi installerat varsin passande film. Tack Åsa för tipset!!

Till mig själv köpte jag ett fäste för iPhonen. För när jag kör och behöver använda gps:en för att hitta blir jag en sjukt dålig bilförare om jag måste fippla med telefonen i knät. Så kom vi på att Mannen är inte så intresserad av den när han kör så nu är den installerad med sugpropp intill mig istället.
20120717-154736.jpg

En annan present till mig själv som jag köpte förra veckan var ett tangentbord med bluetooth som jag kan koppla ihop med paddan eftersom det är den jag oftast har med mig. Som så många gånger när jag tänkt länge innan jag bestämt mig för något så undrar jag även denna gång, varför jag inte gjort det förut. Det är grymt att kunna skriva på riktigt tangentbord istället för direkt på skärmen. Tangentbordet sätter jag ihop med iPaden när den inte används och då behövde jag förstås ett fodral till den också. För en gångs skulle skulle jag köpa nåt annat än rosa, hade jag tänkt. Dessvärre fanns inga andra bra alternativ som jag kunde tänka mig, så det blev en rosa ändå. Vi är en aning ”pinkifierade” i vår familj.

Nu sitter Prinsessan i framsätet med filmen Mama Mia, för andra gången idag) och Lillprinsen har precis givit upp och somnat efter ett par timmars spring och lek på LIll-Valla i Linköping. Välling till honom innan han somnade och vi andra har just ätit varsin smörgås och kör vidare så långt vi kan innan nästa sammanbrott över ”när är vi framme” kommer. Prinsessans mest återkommande fråga är annars ”varför bor morfar så långt bort?” Det kan man ju verkligen fråga sig…

20120717-154539.jpg

Själv kan jag äntligen slappna av en stund, koppla ihop tangentbordet med telefonen och börja skriva. Kan ju knappast bli bättre att åka bil. För hur kul är det att stirra ut hela tiden och inte göra något?

Ska nog hälla upp en mugg kaffe också så är allt perfekt.

Hur har ni det med bilresor? Vad gör ni för att det ska fungera smidigt med barn, stora som små, med eller utan svårigheter?

Kommentera

