Fyra små ord

”Får jag vara med?”

Tänk att det kan kännas så fantastiskt att höra de små orden tillsammans från en 5-åring.

Lillprinsen och jag lekte igår kväll. Han var katt och jag mammakatten. Han är fantastisk i sitt rollspelande och det gör att det blir naturligt även för mig. Han behöver inte förtydliga att det är i leken som jag är en katt. Jag ÄR en katt, just då när vi leker. Och det är ju uppenbart att det bara är på lek. Vem som helst kan ju se att varken jag eller han är någon katt, på riktigt.

Prinsessan däremot måste hela tiden (med hela tiden menar jag i varje eller varannan mening, utan överdrift) ”det är bara i leken du är det. Det är inte på riktigt.”

Mitt i våran lek igår kväll kom hon från köket och frågade så fint som hon aldrig har gjort annat. Ändå är det första gången nånsin som jag hör henne fråga.

-Får jag vara med er och leka?

En kort stund, dvs kanske en minut, var hon katt tillsammans med mig och Prinsen, sen gick hon över till att förtydliga att det bara var i leken, varannan mening. Och snipp snapp slut så var leken slut.

Jag passade på att uppskatta henne över hur fint hon frågade om hon fick vara med och jag såg stoltheten i hennes ögon.

2 thoughts on “Fyra små ord

    • Ja, och hon var så go, för det var som att hon inte förstod när jag sa ” det är klart du får vara med. Va kul”. Frågade flera gånger om jag verkligen menade det. Framsteg!

Kommentera

