En chans till avlastning och möjligen lite social träning

För ett par månader sen blev jag kontaktad av en tjej som läst min blogg. Hon har jobbat i flertalet år med barn inom autismspektrumtillstånd och tyckte sig läsa att vi hade det lite jobbigt. Nähä! Hon undrade om vi kanske hade behov av avlastning ibland, just för att föräldrar i vår situation brukar ha det extra tufft och få svårt att komma iväg. Plus att syskonen brukar bli lidande och också behöva få kvalitetstid med föräldrarna. På något sätt kom hon som en skänk från ovan. För hur hittar vi en avlastning som funkar bra tillsammans med Prinsessan?

Vi har M som kommer varje tisdag och hämtar på förskolan och är med barnen tills de somnat. M är inte längre någon ungdom och orkar inte hur mycket som helst. Det är heller inte säkert att M kan när vi har behov av det, så länge det inte rör sig om en tisdag. Under sommaren har M också en välförtjänt semester, så nu har vi ingen avlastning alls att tala om. Någon dag eller timme i veckan. Annars finns det några timmar under tiden de är på förskolan i alla fall. Men nu, inget. Som tur är kan jag tanka lite när jag är iväg själv med Prinsen, annars vet jag inte hur jag skulle klara dessa veckor som är kvar. Dessutom börjar nervositeten över hur förskolestarten ska fungera smyga sig på. Särskilt med tanke på de uppenbara svårigheter och konflikter Prinsessan har med sina kompisar just nu.

Hon förstår inte att det hon gör inte fungerar, eller, det gör hon kanske, men hon förstår inte hur hon ska göra istället och hon vill heller inte lyssna på oss. Hon skriker bara TYYYYST åt mig när jag pratar med henne om kompisar och vad som händer när de leker. Vi når henne inte alls här. Bara att lägga ner det i några dagar helt och hållet misstänker jag. Dock är det lite spänt läge på kompisfronten av olika skäl just nu.

Hur som helst. I morgon ska vi träffa den här ”skänken från ovan” för första gången. Hon ska komma hit och fika så vi får träffas och prata och känna av hur det skulle kunna fungera om hon skulle hjälpa oss med avlastning framöver. Självklart har jag berättat för Prinsessan att det ska komma en tjej och hälsa på oss och fika. Att hon kanske kommer hjälpa oss att vara barnvakt ibland, eller vara som en stor lekkompis om Prinsessan vill. Först såg hon lite fundersamt på mig och sa något i stil med att hon inte ville ha fler kompisar, för hon har så många (något hon pratat lite om på sista tiden…).

Jag har fått Prinsessans godkännande (eller bekräftelse) på att det för henne är svårt att leka med andra, att hon inte vet vad hon ska säga för att vara med och leka eller när det blir ”fel” när de leker. Med bekräftelse menar jag att vi tillsammans har luskat fram vad det handlar om och hon har hållit med mig genom att svara ”ja, svårt”. Väldigt enstaviga svar som det oftast blir när det är något som är extra svårt.

Ikväll på promenaden pratade vi om det igen och hon var nyfiken på om ”hennes första vuxenkompis” (Prinsessans egna ord) har egna barn. Om hon var både barn och mamma eller bara barn till sin mamma osv. När jag berättade att hon jobbar med barn som också har lite svårt att leka, fäller hon den klokaste och mest spontana och lyckliga kommentar jag hört på länge:

– Men, då kan ju hon göra det med mig!

Det säger väl allt.

Vi har länge pratat om att vi behöver någon mer som kan hjälpa oss ibland, men det är uppenbart att vi inte kan kalla in någon jourhavande grannflicka för att hantera Prinsessan om det ska bli bra. Vi hade tidigare än äldre kvinna som hjälpte oss ibland, men när svårigheterna blev tydligare under hösten så skar det sig och har sen inte fungerat alls. Tyvärr. Så vi (framför allt jag) är verkligen i behov.

Håll en tumme eller två för oss att det känns bra när vi träffas.

Kommentera

