Svar på tal

Mormor har varit med barnen idag och vi har tagit igen värdefull äkta-makar-och-föräldrar-till-ett-barn-med-särskilda-behov-tid med att prata om förhållningssätt, metoder och hur vi ska göra i barnens rum för att locka Prinsessan till att sova där igen. Ja, vi åt lite gott och drack lite vin också.

När Prinsessan skulle sova ikväll fick mormor henne inte att gå på toa innan hon la sig. Det blir så ibland och vi har slutat bråka om det, vi vet ju att hon vaknar när hon behöver kissa.

Mormor vet ju inte det lika väl förstås och ville väl göra sin mormorsplikt och försökte med följande;

-Men det är ju skönare om du kissar nu så du slipper gå upp i natt och kissa.
-Neheejdå. Det är jätteskönt att gå upp och kissa när jag är kissnödig (mycket bestämd).

Och där föll det argumentet. Tror du det skulle bita på henne om jag sa att ”jag sover bättre om du kissar innan du somnar”, (eftersom det är jag som får gå upp med henne)?

En stund senare precis innan hon somnade, i soffan där vi nu bäddat till henne i några nätter, var det inget som blev rätt. Det var täcke, filt, mormor satt för nära, för långt bort, flyttade filten och jag vet inte allt som kan bli fel i Prinsessans ögon i ett sånt trött läge.

-Mormor! Du gör ALLT fel. Jag vill att du ska åka hem nu. Åk hem.
-Men det förstår du väl att jag inte kan göra när inte mamma och pappa är hemma!?
-Jo, det kan du visst. Det går bra. Åk hem nu. Ring min mamma och säg att hon ska komma hem.

Nånstans där tror jag att min mamma kapitulerade och gick till köket utan att argumentera eller ens svara. När hon vände sig om från hallen och såg efter, hade Prinsessan somnat.

Det är inget ovanligt att vi får höra att vi är dumma, ska flytta, hon ska flytta och att jag inte får vara hennes mamma i samma minut som hon somnar. Jag har lärt mig att bara vara tyst. Ibland triggar det tillräckligt att bara säga Jaha, så det är bäst att bara låtsas som ingenting. Minuten efter sover hon ändå.

Nu är det mitt i natten och hon har varit uppe och kissat, och frågade sömnigt;

-Får jag presenten sen?
-Presenten?
-Presenten mormor sa att jag skulle få.

Kommentera

