Lillebrors önskan om storasysters bekräftelse – inte alltid så lätt

I morse fick vi hjälpa en liten kärleksfull kille som inte ville annat än att få krama sin älskade storasyster.

Han längtar alltid efter henne när han vaknar på morgonen. Oftast blir han varmt mottagen när han kommer. Men idag var inte en sån dag. Idag var han inte vatten värd och hon knuffade bort honom och sparkade så han inte skulle komma nära. Eftersom hon också sover i soffan sen några nätter, hamnar han naturligt nog väldigt nära eftersom han får se på teve som tidsfördriv när han vid sjutiden redan varit vaken i över en timme.

Lillprinsen blev förtvivlad och grät varpå Prinsessan blev ännu mer bestämd att han inte fick krama henne. Hon sprang till mig för att skydda sig (och nej, så här långt var det inte i ”retsam ton” hon gjorde det).

Det är svårt att förklara för honom varför hon inte vill, eftersom vi inte heller vet och hon inte säger mer än att skjuta honom ifrån sig eller skrika åt honom. Det är svårt att få honom att förstå och komma på andra tankar eftersom han känner sig avvisad av den person som han verkligen avgudar och månar om. För han är verkligen (värt att förstärka detta) mån om att hon ska må bra. Jag har ännu inte skrivit så mycket om hans förhållande till hennes beteende, men det börjar bli läge för det.

Jag fick till slut gå in och medla genom att förklara hur jag tror att hon hade känt om det var han som förvägrade henne, och också fråga henne hur hon hade känt om han gjort likadant. Då började det retsamma komma in och han fick jaga efter henne ett par gånger fram och tillbaka i vår säng innan hon slutligen gav med sig och lät sig bli kramad.

Det var inte det att jag inte ville, jag ville att han skulle ha en ren blöja bara, blev slutligen hennes uppdiktade förklaring.

Kroppsspråket när han äntligen blev kramad av sin storasyster, efter kanske tio minuters förtvivlan och gråt, och fick  höra orden ”Jag älskar dig lillebror”, fick mina ögon att tåras. Att det ska vara så svårt för henne att förstå hur viktigt det kan vara för någon annan att få ge eller få en kram ibland. Och att hans uppmärksamhet och känslor är så starka när han inte får hennes gillande. Det smärtar mig och jag inser hur viktigt det är att han får förstå hennes svårigheter så att han kan lära sig leva med att han är precis lika bra oavsett om hon bekräftar honom när han vill eller ej. Det ligger hos henne och inte hos honom.

Kommentera

