Små saker som får mig att gråta inombords

När Lillprinsen ber om ett plåster, för att det kliar på hans eksem. Nallen ska också ha ett plåster, på samma ställe som han har ont. Prinsen har feber och tycker att Nallen också ska ha plåster på huvudet. Jag gråter inombords över självklarheten att han tar hand om sin nalle på samma sätt som vi tar hand om honom.

Storasyster hjälper till och jag gråter inombords över hur fin hon är med sin lillebror.

Jag gråter också för att hon aldrig gjort så. Hon har inte givit sina nallar samma omtänksamhet. Det har alltid bara varit hon som gällt och allt som är lite utanför ”på riktigt” för henne har inte varit intressant.

6 thoughts on “Små saker som får mig att gråta inombords

  1. Förstår hur du tänker och känner. Men empatin finns där, den kommer bara fram vid ”rätt” tillfälle. För hur lätt är det att ge en nallen ett plåster när han inte kan tala om att han mår dåligt? ❤

    • Du har så rätt Beata. För ibland har hon stooor empati och förståelse. Men bara när det är på riktigt, eller när hon kan förstå att det finns en annan person som kan reagera på liknande sätt som hon gör.

      Det är väl mer det där att han gör sånt som jag hört andra föräldrar berättat om och att det är så sött, men som Prinsessan aldrig har gjort. Och som jag aldrig har förstått varit avvikande förrän nu. Kanske är sorgen att jag klandrar mg själv för något jag rimligtvis inte hade kunnat veta tidigare.

      • Jag tror att vi mammor måste sluta klandra oss själva. Hur lätt är det på en skala???
        Du kom fram till en avvikande utveckling i god tid även att sorgen finns där och kommer nog alltid att finnas där. Min första barnmorska på BVC såg inte heller något avvikande och om inte ”experterna” alltid ser det, är det ganska rimligt att vi mödrar också inte gör det i början. Vi får ju trots allt höra hur ”olika” alla barn är. Både du och jag har en varierande erfarenhet av dessa ”experter”. :/
        Det fantastiska med våra barn är att trots svårigheterna och utmaningarna så utvecklas dom på ett eller annat sätt. Se dessa skillnaderna som du ser gör ont, men ack vad vi lär oss.

      • Tack Beata för dina fina ord.
        Vid de sista mötena med förskolans personal innan vi slutade hörde jag de säga flera saker som faller direkt in under kriterier och typiska beteenden, men som personen ifråga ändå inte verkar förstå hänger ihop.
        Och jag fattar på ett sätt att jag var tidig med att upptäcka det, när kompisarna kom ikapp i språk och inte längre bara ville följa hennes idéer vid lek. Under detta halvår har det blivit mer tydligt med tiden också, så jag tror (hoppas) att andra också kan se det snart, så vi inte behöver känna oss så ensamma i det. Eller, såklart hoppas jag att hon ska mogna, men om inte…

  2. Hej där .. såg din blogg länk från min egen blogg!!
    Det du skriver om är av stort intresse för mig .. kommer fortsätta att följa din blogg.. och hoppas på att du och din familj hittar lösningarna ni behöver ..så ni kan njuta av varandra så mycket som ni är värda 🙂 Mvh Angelica http://angeliicasblogg.wordpress.com

Kommentera

