Det gåtfulla folket

Igår lekte barnen ganska livligt inne i deras rum. Pappan var närvarande eftersom vi kände att något kunde ske när som helst.

De stod i övre delen av sängen (ca 1 m hög) och hoppade ner i en puff på golvet.

Plötsligt får lillebror för sig att putta Prinsessan varpå hon ramlade och slog sig ordentligt och började gråta.

Pappan tröstade henne och jag tog honom åt sidan och pratade med honom. Han blev alldeles förtvivlad över vad han hade gjort. Så fort jag föreslog att han skulle säga förlåt, sa han förlåt, ville kramas och sa ”fötittit förittit” när hon skulle hoppa igen. Han var riktigt ledsen över vad han gjort.

Mina tårar kom när jag såg hans reaktion. Den uppriktiga ånger och kärlek han med sitt agerande visade sin storasyster igår har jag aldrig upplevt från Prinsessan.

Och så har de sagt till oss (fortfarande när hon var 3,5), att barn förstår inte att säga förlåt när de är så små. Vi har kämpat, förklarat, väglett, talat om osv, men ”känslan” för det finns inte hos henne, ännu. Självklart är det säkert annorlunda även med detta hos barn.

Men varför skulle vi få två ytterligheter liksom? Vad är chansen för det… Han känns så ”normal” i mina ögon, om ni förstår hur jag menar. Hans reaktioner är hur jag kunnat tänka mig att de skulle vara hos barn.

Och när jag pratat om hennes reaktioner när hon var mindre, så är det bara omognad och ”barn i den åldern kan inte…”

20120605-070729.jpg
”-Titta, det ser ut som en trappa där.” Eehhh?

4 thoughts on “Det gåtfulla folket

    • Lustigt. Jag kan ju se strecken och tänka mig att hon (ni) får det till trappsteg. Men jag ser det inte. 🙂
      Och det spelar mig inte så stor roll heller. Har vant mig vid att hon ser mönster i allt möjligt som jag inte kan förstå.

Kommentera

