Det hänger på motivationen

När Prinsessan verkligen vill göra något finns inget som kan hålla henne tillbaka. Hon skulle gå genom eld om så behövdes. När hon inte vill däremot, är det samma sak, fast tvärtom. Då får vi jobba väldigt hårt för att hitta motivationen och tydliggöra med bilder för att ändå genomföra det. För allt går ju inte att undvika bara för att man inte vill något. Så är det ju för alla.

Vi har kravanpassat ganska mycket och låter henne t.ex. själv avgöra om hon tycker det är viktigt att ta av nattlinnet och sätta på sig kläder på helgerna. Ska vi inte göra något särskilt väljer hon oftast att låta bli.

Strax före middag idag lät hon alldeles överlycklig när det liksom gick upp för henne hur smart hon är när hon inte klär på sig;

Men VET du, mamma! Nu behöver ju inte jag byta om och sätta på mig nattlinnet sen. Jag har ju det redan PÅ mig!

Det är inte det att hon inte kan klä på sig. För hon har kunnat sen hon var drygt två, men hon kan liksom inte fokusera nog på uppgiften så hon glömmer bort sig hela tiden. Och så undrar hon varför just hon måste göra allt hela tiden…. Ja, det kan man ju undra när det är hon som ska ha kläderna på sig liksom…

20120602-210106.jpg

Idag har det regnat och blåst heeeela dagen, och varit 5 grader.

Frampå kvällskvisten skulle jag gå en snabbis till närbutiken. Jag står redan varmt klädd med gummistövlar och regnjacka utanför dörren, när hon plötsligt bestämmer sig för att HON SKA följa med. För hon har inte FÅTT gå ut på hela dagen. Som att hon har velat…

Här har vi varit förut. Jag minns alla gånger då jag gjort vad jag kunnat för att undvika hysteriska utbrott (hälften av dem säkert från mig) för att jag sagt nej, hon sagt ja på sitt allra mest övertygande sätt, och sen har det tagit över halvtimmen innan vi fått på henne kläder så vi kunde gå utanför dörren och gå de två minuterna till affären. Och då har det förr bara handlat om ytterkläder och skor, men bara att få gå med till affären har varit så spännande så hon haft svårt att stå still och bli påklädd.

Ikväll var det som att hon plötsligt fattade. Hon bet inte på erbjudandet om att hon skulle stanna hemma och sen få lite chips när jag kom hem (de skulle hon ha ändå visade det sig). Men så ser hon lite sådär yrt och förväntansfullt på mig.

Det kommer att gå jättebra.

Hon snurrar runt några gånger för att se sig om (kanske funderar hon också ut hur hon skulle lösa det här). Sen sticker hon ned sina små barfotafötter i de kalla gummistövlarna och drar på sig sin smutsiga munkjacka (den är visst rosa under all smuts) över världens tunnaste nattlinne.

Så, nu kan vi gå. Kan du dra upp dragkedjan?

Varför jag plötsligt tycker det är viktigt att kolla om hon har just trosor på sig i sammanhanget har jag ingen aning om. Kanske var det ett desperat försök för mig att själv behålla lite av kontrollen. Huruvida hon skulle frysa eller inte, tänkte jag hon skulle upptäcka själv.

Hon var så lycklig när hon sen med båda händerna höll hårt i paraplyet och konstaterade att det verkligen blåste mycket och att det här var det roligaste på länge. Min lilla snorpa.

-Det är nog inte sista gången jag gör det här, säger hon lyriskt, varpå jag förklarar att när man blir större så går man inte så ofta ut i pyjamas, särskilt när det regnar, blåser och är 5 grader ute. Det kanske man gör när man är bebis, men stora tjejer brukar inte gå ut i nattlinne. Hon hör inte alls vad jag säger utan förklarar istället bara hur bra det var (för mig) att hon följde med.

Huruvida hon frös var inte ett dugg intressant. Hon ville gå med mig till affären och förstod att det behövde gå fort om hon skulle lyckas. Då finns all vilja i världen att stå ut med lite kyla. Fast, så känner hon det ju inte på samma sätt som vi heller, Prinsessan som alltid sover utan täcke.

4 thoughts on “Det hänger på motivationen

  1. Prinsessan har lyckats med bedriften att få världens bästa mamma. Känner igen MIG, inte i dig utan i prinsessan! Det går INTE att uppfostra prinsessan, det går jättebra att stödja och försöka motivera henne till bragder! Var lyhörd och behåll ditt fantastiska tålamod.

Kommentera

