Varför ska allting hända mig?

Varför ska allting hända mig?

Ta inte för lite tandkräm på borsten. Två centimeter ska det vara.

Bild lånad fr Aftonbladet.se

Hon ligger i sängen och gråter förtvivlat. Vi har just haft en dispyt om hur mycket tandkräm hon får ha på tandborsten. ”Varför ska allting hända mig?” hulkar hon.

Kontrolleras det som kontrolleras kan. En strid man lätt kan välja bort kan tyckas, men det funkar ju inte alltid så med henne. Fast där andra är mjuka, och mjuk där andra är fasta. Annars går det lätt överstyr åt andra hållet istället.

Hon är förtvivlad över att ingenting går hennes väg. Jag sitter med min eltandborste och hennes ”vanliga” tandborste handen och väntar på att hon ska vilja öppna munnen för att borsta bort tandtrollen. Hon vill också ha en eltandborste.

P: Fast jag vill inte ha en sån. Jag vill ha en annan färg.

Jag: Du kan väl önska dig en när du fyller år.

P: (gråter än mer) Neej, det var inte så jag hade tänkt. Jag vill ha en sån en annan dag. Inte när jag fyller år. (gråter)

Ibland blir liksom ingenting rätt. Får man inte så mycket tandkräm som man vill, så måste man bestämma något annat istället. Den här kvällen somnade hon utan att borsta tänderna. Det minns jag inte när det skedde senast. Vi FÅR inte hoppa över det, för då kan tandtrollen borra i hennes tänder. Hoppas hon inte får spel över det i morgon när hon vaknar.
.
Jag börjar också misstänka att födelsedagen om en månad inte är upplagd för att komma med några överraskningar på. Det känns som det är dömt att misslyckas.
.
*********
.
Uppdatering:  Hon vaknade mitt i natten och skulle kissa. Smärre utbrott och arg när jag släckte lampan. Kastade spöklampan ifrån sig. Och så undrade hon såklart om hon hade borstat tänderna igår. Trodde hon skulle skjutsa upp mig ur sängen en gång till för att borsta dem då, men hon somnade om utan. Thank you g…
Kommentera

