Utmattad, eller ”bara” sjuk

Klockan är 16,30 och tre fjärdedelar av familjen har slutligen lyckats komma ut genom dörren. Med såpbubblor i högsta hugg. Vi är helt galet slitna och trötta allihop verkar det som.

Lillprinsen ramlade och blev ledsen strax efter lunch. Han och jag la oss på sängen för att vila en stund. Och vips hade vi sovit i två timmar. För min del är det tredje dagen den här veckan som jag sovit middag i minst en timme. Jag är helt slut.

Antingen är det att vi börjar få någon slags hjälp och avlastning för Prinsessan på förskolan som gör att allt som jag har tryckt undan under flera månader kommer ikapp. Att det är därför jag blivit så här övermäktigt trött. Eller så är det den där sabla inflammationen som Mannen dragits med i lungorna som nu har börjat sätta sig på mig och att detta bara är början.

Så, om inläggen blir lite mer innehållslösa ett tag så är det en förklaring till varför. Det är ändå några saker som är på gång, om än att det går långsamt…

  • Jag skriver en s.k. Egenreminss till BNK i Göteborg för att få en Second Opinion gjord där. Där finns Svenny Kopp som forskat och skrivit avhandling på just flickor med autismspektrumtillstånd. Jag gör det säkert svårare än jag behöver och fastnade. Nu behöver jag förkorta och skicka in den. Svårare än så behöver det ju inte vara.
  • En person ur utredningsteamet ska åka tillbaka till förskolan och gå igenom frågeformulären med personalen, så att bedömningen därifrån, för vår del, kan kännas mer rättvis. För oss blir det som en upprättelse och att vi inte bara ska gå omkring och vara besvikna, utan faktiskt få en andra bedömning även där. Vi är helt införstådda i att teamets slutsvar kanske ändå inte ändras, men för vår del känns det bättre att Prinsessan blir ”rätt” bedömd.
  • Jag håller på med en ”toabok” för att få in alla olika steg som man gör när man går på toaletten. Jag hörde talas om det på ett forum på facebook i veckan och tänkte att det nog vore en bra sak för Prinsessan, som har svårt att komma ihåg att ta på sig byxorna när hon är klar… Dagarna efter utbrister hon själv ”vi borde ha en bild på det här också”, när hon står med byxorna nere och ska ”pricka av” att hon suttit på toaletten. Nu har jag fått hjälp av Orkidémamman med bilder. Tack Camilla! Din hjälp är ovärderlig.
  • Vi har tidigare varit helt säkra på att vi måste byta förskola till hösten. Nu när vi börjat få igång kommunikationen med personalen och en åtgärdsplan är upprättad, känns ingenting lika säkert längre. Om vi flyttar henne, finns en risk att vi får börja om, att Prinsessan döljer sina svårigheter ytterligare då hon måste passa in i en ny verksamhet, otryggheten blir större (och då även utbrott och utmattning) då det blir många nya att lära känna, om ett år måste hon byta igen, då det är dags för 6-års. Blir hon kvar blir det en flytt nästa år, till där vi tänker att hon ska gå i skolan, hon får ha tryggheten med de kompisar hon ändå har, förutsatt att hon får hjälp utifrån sina behov, vi behöver inte börja om med ny personal. Våra tankar kring detta kommer i ett helt eget inlägg om några dagar. Det finns saker som väger både för och emot. Just nu känns det som vi ger det en chans att påbörja hösten och om det ”skiter sig” inte tveka på att plocka hem henne och byta redan i oktober om det behövs. Stora orsaken att vi börjat tänka om, är att vi denna vecka, faktiskt har sett en förbättring. Men också för att den förskola som vi annars har på gång, absolut vill att Lillprinsen också ska komma till dem. Och vi är själv inte helt nöjda med den lösningen. Såklart kan inte de bestämma hur vi ska göra, men om de inte tror att det blir bra för Prinsessan att inte ha med sig Lillprinsen till samma förskola, om än på olika avdelningar, så blir det kanske inte det bästa för oss ändå.

Det var lite om dagsläget. Nu ska jag passa på att ta en dusch medan det är lite lugnt här inne. Eller skulle jag fixa middagen kanske…

Kommentera

