I avdelningen självinsikt

Utelek med kompisar

Jag tar Prinsessan lite avsides från kompisar och lek när jag märker att hon låter ilsk och bestämmande. Leken har gått bra ett tag, men nu är det svårt igen.

Jag: Det jag hör nu känner jag igen. När du låter så här så brukar du vara ganska trött och det brukar sluta med att du blir ledsen.

Hon värjer sig ur min famn, utan att svara.

Jag: Är det så nu?
P: Ja!

Den dagen slapp vi ilskna utbrott och gråt när vi gick in från gården. Lättnad.

**********

I sängen innan hon ska somna.

Hon har pratat om att hon vill somna före Lillprinsen. Det är ett rätt högt krav att ställa, eftersom han är mer än två år yngre och somnar på två minuter när vi lägger honom klockan åtta. Prinsessan somnar normalt sett någon gång mellan 21.25 och 21.40. Ibland senare, men väldigt sällan tidigare. Men när hon uttrycker det finns det sannolikt en motivation att somna tidigt. Kanske att hon känner att hon är trött, att hon insett att hon vill ha mer tid på sig på morgonen och har fattat att vi pratat om att hon nog behöver somna tidigare för att orka det. Vad vet jag?

Jag hjälper henne i alla fall att komma i säng tidigare, med hjälp av bildschema, eftersom hon ber om att få komma i säng.

När klockan är lite efter åtta och jag sluddrar när jag läser för att jag är så trött, undrar hon om Lillprinsen somnat. Jadå.

– Jag önskar att jag var så liten som han. Då skulle jag göra som ni ville hela tiden.

Jag frågade om hon tyckte att han alltid gjorde som vi sa. Det tyckte hon inte. Jag önskar att det kan hjälpa henne känna att hon inte är helt ensam om att inte göra som vi säger.

Jag tolkar hennes tankar (ska man alls tolka egentligen?) som att hon vill göra som vi säger, men inte lyckas. Hjärtat värker när jag hör att hon tänker på att hon inte lyckas göra som vi vill.

Innan hon till slut somnade pratade vi lite mer om det och jag sa att Pappan och jag bara inte har hittat rätt i hur vi ska göra alltid.

– Det är inte bara du som alltid ska göra som vi säger.

Kommentera

