Om sömn och rutinbundenhet

I julas var vi tvungna att fastslå rutiner för att få till en lugnare kvällssituation. Bloggade om det här.

Efter det har vi vid några tillfällen försökt frångå det, för att Mannen inte alltid ska få Prinsessans nattning på fredag och söndagar (den andra nattar Lillprinsen). Prinsessan själv är dock låst vid att mamma nattar på lördagar och att ingen ska få natta två kvällar i rad. Dock KAN det fungera, så länge det är jag som nattar henne två kvällar i rad. Nu när Mannen varit sjuk t.ex. har jag nattat båda barnen flera dagar i rad och det har inte varit någon diskussion alls om det.

Att försöka byta schemat så att Pappan får natta lördagar och jag på fredag och söndag (samt de andra kvällarna som följer vår varannandagsschema) har inte lyckats. Det slutar alltid med att det är Mamma som ska natta lördagar. Och då faller allt det andra också. Det går inte bara att vi bestämmer och talar om hur det ska vara, eftersom att rycka upp henne från något som i henne skapar trygghet och lugn, innebär kaos sannolikt i flera steg och vi har ännu inte en tillräckligt trygg och strukturerad tillvaro för henne så att vi kan börja mixtra i detta. I bloggen Vardagslivet med autism och ADHD har ”Orkidémamman” Camilla beskrivit detta så himla bra. Jag rekommenderar verkligen att du klickar vidare och läser hennes inlägg om autism och förändringar. Det är ett långt och läsvärt inlägg i sig och en bit ner i texten skriver hon just om deras läggningsrutiner och hur de gick till väga. Läs läs.

Eftersom vi vet om hur rutinbunden Prinsessan är i detta, undviker jag i möjligaste mån att vara borta någon av ”mina” kvällar. Ikväll ska jag dock på en föreläsning med Bo Hejlskov Elvén så jag kommer inte vara hemma och natta något av barnen, trots att det är måndag och ”min” kväll. Denna kväll är viktig för mig, både för att få komma hemifrån, men inte minst för att få höra Bos föreläsning. Han har skrivit en bok som heter Problemskapande beteenden. Kvällens föreläsning är alltså en tillräckligt viktig anledning för att ta ”konflikten” med Prinsessan om att jag inte ska vara hemma.

För att minimera paniken innan jag ska iväg så snart Mannen med lunginflammation kommer från jobbet, informerade jag henne om detta igår innan hon skulle lägga sig. Precis som väntat blev hon förtvivlad, inte för att jag inte skulle vara hemma, utan för att pappan skulle natta två kvällar i rad. För så kan det inte vara, det är orättvist. För vem det är orättvist, är dock osäkert. Om det är för den som ska natta, eller för henne själv har vi ännu inte kunnat lista ut.

Hon hade redan parkerat sig i min famn i fotöljen och kröp ihop som en bebis som ska ammas. Jag föreslog att hon kunde somna i min famn, fast det var söndag, men då fick ju jag natta två kvällar i rad, vilket också var orättvist. Det går alltså inte att göra det bra hur vi än gör i ett sånt läge. Det är bara att försöka lista ut vad som lindrar hennes oro mest. Förra veckan var det en spira som räddade situationen. Igår somnade hon till slut lugnt i min famn i alla fall. Vi får se hur vi lyckas lösa det när jag ska iväg ikväll.

För en knapp månad sen, flyttade vi om i sovrummet och hon började somna i sin säng igen. Det var ljuvligt att få sängen för sig själv och slippa hårda knän, fötter eller armbågar ryggen. Sen en vecka tillbaka har det varit stökigt igen och hon har kommit över till oss på natten. Vi vet att hon i perioder behöver tanka vår närhet, och för att inte ta diskussionen varje kväll bestämdes istället att hon i en vecka fick sova hos oss och sen skulle gå tillbaka och somna i sin säng igen.

Lillprinsen har börjat prata om spöken och är väl i monster- och spökåldern skulle jag tro. Där har Prinsessan aldrig varit. Hennes rädsla för sömn och att sova är en helt annan. Det är att hon inte är tillräckligt nära oss. När vi bedyrar att hon alltid får komma till oss om hon vaknar, blir hon förtvivlat ledsen över att hon kanske inte vaknar på natten och då inte får sova nära oss. Med den känslan har vi svårt att ”tvinga” henne att sova ”själv”. Hon vill att jag ska sova bredvid henne i hennes säng varje natt, vilket inte är möjligt.

Hade vi haft ett riktigt sovrum, hade vi kunnat ställa en extrasäng där, eller lägga en madrass på golvet under en tid, men nu bor vi så att detta inte är möjligt. Mannen och jag är överens när vi känner att det är bättre att hon då får sova hos oss ett tag till, tills vi tryggat upp henne tillräckligt så hon klarar att sova i egen säng. Istället kan en av oss välja att sova i hennes säng, för att slippa den störda sömn det oftast innebär att ha henne intill sig.

I natt la jag mig alltså i hennes säng. Efter fyra timmar blev jag väckt av en Prinsessa som då vandrade från vår säng till sin säng. För där sov jag.

Så mycket för den ostörda sömnen…

Hur har ni det med sömnen hemma?

2 thoughts on “Om sömn och rutinbundenhet

  1. Det är som att läsa om min son…oxå på gränsen…..utredn gjordes vid tre år och de vill avvakta diagnos då han va så liten och ändå hade många styrkor….klokt…nu är han 5 och det blir inte bättre….vi ska kolla igen före skolstart….vi fick samma svar som ni ang sonens beteenden. Han fick över på ADOS testet. Ja ja…likväl e ju allt som de är….och jag känner igen mig i din text. Tack. Det behövs. Vad sa dem till er ang fortsatt utredn?? vi pratade om adhd m det var han då f liten f att kolla.
    mvh A

    • Tack för din kommentar Anna.
      Ska han börja skolan till nästa år? Hur känner ni inför att vänta tills dess med att fortsätta?
      Med vad jag läst och förstått är det bra att få det klart i god tid innan skolstart. Jag ska kanske inte råda, så du får ta det som ett tips istället ;-). Om ni inte upplever att hans ”beteende” blivit bättre eller att han mognat, tycker jag ni ska ta initiativet och be dem utreda igen. Det kan vara lång väntetid.

      Vårt team sa att de ville träffa henne om ett år igen, vilket för oss känns för långt fram i tiden. När jag tänkt på det mer är det också för nära skolstart för att hinna veta hur vi ska tänka inför 6-års nästa höst. När vi frågade erbjöd dem att göra om det nu i augusti istället, vilket såklart är toppen. Vi vänder oss ändå till BNK som är expert just på flickor eftersom det är det vi har. Återkom gärna och berätta hur det går.

Kommentera

