Ett annorlunda barn

Idag är förtvivlan stor och sorgen nära. Jag har slitit så länge för att få andra att förstå. För att förstå hur Prinsessan tänker och varför inget vi gjort har fungerat.

Så fick vi en utredning klar, men inte det svar som vi önskat. Kanske är hon för liten för att det ska synas tydligt för andra än vi som står henne nära. Kanske är hon lite för smart så att hon lärt sig dölja sitt avvikande tänkande. Så att ingen annan ser. Så att kampen bara fortsätter för att vi kan få ge henne den hjälp och den avlastning som både hon och vi behöver.

Vi hade ännu ett fruktlöst möte på förskolan idag. Eller, kanske mynnar det ut i något, men deras oförstående inställning och att inte veta vad de ska göra för att de inte ser det vi ser, finns kvar. Lika starkt som innan.

Som föräldrar blir vi även uppmuntrade till att söka stöd för att hantera vardagen. Vi som på utredningen fick höra att vi redan kommit långt i våra anpassningar och bildstöd. Vi blir av specialpedagog och skolchef uppmuntrade att söka stöd för hur vi hanterar vardagen, när vi desperat ber dem att hjälpa vår dotter i det vi ser att hon behöver av dem, när vi inte är med.

Vi får frågan om hon kanske kan gå kortare dagar.

– Kortare än 9-15?
– Nähä, kanske 4 dgr/vecka då?
– Förra veckan gick hon bara 2 dagar.
– Jaha…

Vi får än en gång höra hur otroligt viktigt det är att alla barn blir inkluderade (inkluderingen verkar överskugga det faktum att barn faktiskt mår bra av en stund för sig själv ibland). Att man inte kan exkludera eller ta en konflikt med ett barn som själv till personalen inte uttrycker att det vill ha vila ”utanför” den stora gruppen (trots att det till föräldrarna uttrycker den viljan). För att något som ett barn upplever som jobbigt för dem ska de inte behöva utsättas för på förskolan.

– Så jag antar att om barnet med diabetes inte gillar att få sina sprutor med femton ungar som ser på, så skulle det ändå få göra det, för att inte känna sig exkluderat?
– Nej, självklart inte.
– Nej, då gissar jag att en pedagog skulle vara med det barnet, avskilt från de andra, när sprutorna tas?

Redan där är det så självklart att barnet ska få sina behov tillgodosedda. Men för att ett annat barns behov inte är synligt, så måste man som förälder strida och överbevisa för att barnet ska få sitt behov tillgodosett.

Det är så galet och jag blir så förtvivlad.

Jag blir så förtvivlad så att stunderna med Lillprinsen i eftermiddag och kväll bara har fått mig att gråta. Jag gråter för att han är så annorlunda allt det vi hittills har upplevt med Prinsessan. För att han är så ljuvlig och för att föräldraskapet till honom är så självklart och naturligt.

*

Han sitter i mitt knä en stund och strötittar på teve. Jag pillar och kliar honom på ryggen lite under tröjan. Eftersom jag är van att av Prinsessan bli avvisad när jag gör det, slutar jag snabbt.
Så hör jag rösten som får mig att smälta. ”En ån till, en ån till”. Jag fortsätter en stund. Så vänder han på huvudet, ser mig djupt i ögonen, ler och kryper djupt in i min famn av välbehag. Den närvaro och självklarhet som uppstår med honom har jag aldrig med Prinsessan. Där finns alltid en baktanke eller dold agenda någonstans.
Mina tårar blöter hans hår.

*

Jag nattar Prinsen som är så trött så han sluter ögonen långt innan vällingen är tom. Som för att vara säker på min närhet, lägger han sin lilla mjuka hand under min kind.
På andra sidan dörren hör jag Prinsessan fråga om pappan bråkade med sina lekkamrater när han var liten. Varför hon undrar får han inget svar på.
Mina tårar väter hans kudde.

*

I morgon är en annan dag.

8 thoughts on “Ett annorlunda barn

  1. Det är skolan/förskolans ansvar att möta varje barns behov utifrån dess förusättningar. Det är/ska vara behovsbaserat. Det står i skollagen. Be att de ska göra en Åtgärdsplan där de specificerar vad skolan/förskolan gör för att hjälpa barnet att få strategier och verktyg för att klara sin dag. Inget fokus på barnet utan VAD GÖR SKOLAN/förskolan??? Med tydliga mål.

    • Det är på gång en åtgärdsplan, nu så här efter 6 mån av möten. Men de hävdar fortf hur svårt det är för att hon bara är så glad när hon är där. Det finns liksom ingen förståelse för att det kostar energi för henne och de förstår inte hir de ska leda henne annorlunda….

      • Hon ska orka vara människa när hon kommer hem också och då behöver man ha lite återhämtning under dagen. Bra struktur och inplanerad vila kanske gör susen….

        Om det är återhämtning som hon behöver så ska det planeras in en vila, så lång som ni anser att hon behöver. Det kan ju vara en paus med cd saga och frukt eller massage eller något. Det kan ju vara något som man bokar in fler barn på. (Barn behöver mer vila och återhämtning än vad som brukar erbjudas. Det är svårt att hinna reflektera och landa när det är så många barn på liten yta och hela tiden aktivieteter.) det finns ju mysiga avslappningsband som barnen kan behöva ligga och lyssna på. Det borde inte vara några problem att skriva in detta i ett Åtgärdsprogram. Skolan kan inte neka detta utan ÅP ska skrivas på förälders önskemål, har jag för mej.

  2. Pingback: Hon kommer inte dit förrän… | rosa prinsessan

  3. Vad jobbigt att känna sig så negligerad av förskolepersonalen. ”Hon är så glad” är inte ett giltigt skäl till att neka till resurstimmar.

    I vår kommun behövde man inte ha en diagnos innan vi fick resurs, då förskolan förstod behovet av att vår prins måste få komma undan från stökiga miljöer ibland, inte ska behöva vara med på alla samlingar, få vila under den tid som passar honom samt få hjälp att medla för att undvika missförstånd och konflikter.

    Prinsen orkar med förskolan, han har fått kompisar t o m som börjar lära sig teckenspråk och är pigg och glad hela resten av kvällen.

    Hoppas att det ordnar sig för er med. Styrkekram

Kommentera

