Skrämmande så olika det får vara

Jag känner mig mer utvilad, alert och redo att ta tag i saker efter att ha Prinsessan hemma för tredje dagen i rad, än vad jag känt under hela den här terminen.

Lite märkligt eftersom jag är sjukskriven och att ha henne hemma, egentligen borde kräva mer av mig än att lämna henne på förskolan varje dag.

Det säger väl lite om vilket energiläckage förskolesituationen har blivit!?

Idag pratade jag med en rektor på ett föräldrakooperativ med Montessoriinspiration som har lediga platser till hösten.

När jag sa att Prinsessan har problem med socialt samspel, hyperaktivitet och är begåvad över sin ålder, sa hon direkt att de ville ligga steget före och kontakta kommunen för att söka resurs till henne.

Idag har vi plats på en privat förskola och har aldrig ens mötts av tanken att de skulle vilja söka en resurs till henne, ens när vi har frågat eller föreslagit. De lutar sig helt emot att en resurssamordnare på kommunen sa att Prinsessan såg ut att fungera, så då skulle hon inte få den hjälpen, ansåg hon. Jag som trodde att friskolor söker sina egna resurser. Jag kanske har fel?

När jag berättade för den här rektorn idag, att de på vår nuvarande förskola är 22 barn, en pedagog och två barnskötare blev reaktionen OJ! På vår nuvarande förskola får vi svaret ”det är fullt gångbart” när vi frågar.

Jag blir chockad över hur olika det är. Att det FÅR vara så olika.

Kommentera

