Energiläckage

20120509-103309.jpg

Onsdag. Prinsessan är hemma. Tre dagar in i veckan. Vi fick inte liv i henne i morse. Hon bara vände på sig och sov djupt vidare. Sådär som det ofta kan vara efter en lång påfrestande dag dagen innan.

Igår var de ute hela dagen på förskolan. Lunch och mellis ute, en för henne relativt ny person (vuxen) var med. Och så alla barnen förstås.

Hon hade varit ovanligt kelig med M som hämtade på förskolan, och jag tyckte inte riktigt att jag kände igen henne under kvällen. Det var något med henne som var mer dämpat än vanligt. En stund innan läggdags letade hon reda på en av Lillprinsens nappar och låste sig vid att hålla i den, bita lite på en och suga på den.

Hon har gått in i sitt viloläge, försjunka i serier på youtube, och jag låter henne få återhämta sig den vägen. Hon ser spanska små serier, Pocoyo m.fl. och tränar på att räkna till tio på spanska. Med nappen i munnen. Gissa att behovet finns att få vara liten.

Min mamma undrar om det inte kan vara blodsockerfall, att hon fick i sig för lite mat igår och därför är så trött. Visst, det är säkert en orsak. Men idag, och igår, var det något mer. Hur det verkligen var igår, lär vi aldrig få veta.

Det var en förälder som på ett facebookforum skrev till mig för någon vecka sen, att det var först när barnet hade börjat på en ny skola (eller förskola) som de fick höra hur det verkligen hade varit på den tidigare skolan/förskolan. Kanske kan vi, när hon kommer därifrån, också få veta hur hon verkligen har haft det.

För visst funkar vi väl så lite till mans allihop, att så länge vi inte har något alternativ med ett t.ex. nytt jobb så är det svårt att vara helt öppen med hur jobbigt det är eller hur dåligt man mår i den dåliga miljö. För man måste ju stå ut, så länge man inte har någon annanstans att ta vägen. För mig har hon ändå signalerat tydligt att det inte är bra. Så nu gäller det bara att så fort som möjligt lösa situationen och se hur vi kan lösa vardagen så hon kan få komma därifrån fortare än kvickt.

3 thoughts on “Energiläckage

  1. Jag tycker förresten ofta att jag hör att föräldrar blir bemötta med misstänksamhet fån personal när de förklarar hur trötta/utmattade barnen är av sin förskole/skolsituation. Det är skrämmande att de tror att barn ska klara allt, bara för att de är barn och visar upp en glad och glättig sida inför sina kompisar och lärare.
    Det är så lätt att gå till sig själv och tänka på hur utmattad och trött i huvudet man kan vara efter en extra påfrestande vecka eller dag på jobbet. Att när batterierna är slut så orkar man helt enkelt ingenting mer när man kommer innanför dörrarna. Eller, att första dagarna på semestern, ligger man utslagen med huvudvärk eller en rejäl förkylning.
    Hur många är det inte egentligen som har varit där någon gång i livet?
    Men barn, de förväntas klara hur mycket som helst, och när föräldrarna säger att barnet inte orkar, så är det på hemmaplan problemet ligger. Skrämmande!
    Jag tror jag måste skriva en artikel om detta fenomen och få publicerad någonstans. Så det så!

  2. ju mer som händer på förskolan desto tröttare barn, utevistelse och ny personal räcker rätt långt för att man ska bli låg..personalbyte påverkar mycket är det som genom åren påverkat både dotter men också de barn jag jobbar med kanske allra mest..inte så konstigt att man brakar när man kommer hem efter alla intryck…du skriver klokt….

    men det är ett faktum alla barn blir trötta av utevistelse och för barn med svårigheter eller gråzonsproblematik är bara steget att äta mellis ute något som kan vara annorlunda utan bildstöd…när vår dotter var runt fem ringde hon mig en kväll när jag var i skolan och sa mamma idag har jag gjort något jättesvårt..jaha sa jag vill du berätta jo jag har ätit mellis ute och ätit mörkt bröd, hon äter normalt bara ljust bröd som polarkaka…det var första gången de åt ute den terminen och ingen hade förberett med bildstöd behöver jag säga att personalen dessutom ansåg det självklart att alla skulle smaka på allt…och inte fick något alternativ…alla byten och övergångar är jobbiga i sig om det inte förbereds, sedan kommer alla ljud och intryck till när du är ute ett exempel ur baranamun, det är några år sedan nu…/Ann

  3. Känns som det lika gärna kunde va jag som skrivit.. samma kamp då (i förskolan) som nu på mellanstadiet.. Många möten (orkar inte försöka räkna efter) till ingen nytta. Varit många dagar av VAB då min flicka inte orkat.

Kommentera

