Är jag en adhd-kvinna?

Jag behöver dela en helt annan sak ikväll känner jag.

Jag klickade runt på lite länkar på olika bloggar som alla handlar om neuropsykiatriska funktionshiner på något sätt. Till sist hamnade jag på Adhdkvinnor.se. Eftersom jag vid första anblicken tycker att inlägget ADHD-tipsen ser lite för rörigt ut för min smak, läser jag bara lite i början innan jag skrollar ner en bit i texten. Kanske finns det något här istället osv. Jag läste inte ens inledningen där det står just:

När livet är som mörkast och jobbigast kan vi egentligen bara göra en sak:
SKRATTA ÅT ELÄNDET. Därför få våra ADHD-tips (alltså inte tips om hur du ska klarar av din ADHD utan tvärtom råd om hur Hur du blir en riktigt ADHDkvinna) ligga på första sidans tills vi mår bättre.

Jag fastar vid en rubrik där det står ”Social kompetens behövs lite överallt i skolan och i umgängeslivet” och börjar läsa. Jag läser mig uppåt i texten, av någon anledning som jag inte förstår, men kanske var inte den här artikeln så tokig ändå, jag skrattar ju och känner igen mig en hel del”

Sen hamnar jag i texten under rubriken ”Läsa ADHD är lättare sagt än gjort” just för att jag själv aldrig kommer mig för att läsa. Det här blir intressant… Och, det är ju precis så jag gör. Och gjorde i precis det där inlägget. Jag läste lite mot slutet för att se om det var något intressant, sen läste jag mig UPPÅT i texten. Men hallå. I svenska skolan lär vi oss faktiskt att läsa från vänster till höger, och man får absolut inte läsa slutet först.

Min dotter är en smart tjej. Hon har hittat sin strategi när det gäller att veta om det är en bok hon vill läsa eller inte (som vi ska läsa för henne). Hon bläddrar igenom och ser alla bilder. Finns det något i boken som vittnar om att det kan vara otäckt eller sorgligt, så dömer hon ut den direkt. Ibland kan hon sen också berätta för den som läser att

– Nu får du inte läsa här, du får bläddra hit, här får du läsa igen

Genom att bläddra igenom och se på bilderna så har hon skapat sin ”bild” av berättelsen i boken redan. Då vet hon vad som ska hända och behöver inte vara orolig för att hon ska tycka det är otäckt eller inte.

Är det därför jag gör sådär också i tidningar? Nä, jag tror det för mig är mer att jag inte kan hålla allt i huvudet, så då kan jag lika gärna låta bli att läsa. Dessutom har jag svårt att se en koppling till mig själv, och vad jag ska göra med informationen i nyheterna när jag läser dem. Varför är det viktigt liksom…

Nu handlade inlägget från början om min upplevelse kring adhdkvinnors blogg. Och jag kunde inte annat att skratta när jag i efterhand läste inledningen. Det var så träffande. Sen släppte jag förstås att läsa resten av inlägget, eftersom jag fick det akuta behovet av att skriva om det på en gång.

Att det var något annat jag egentligen hade tänkt skriva om, förträngde jag direkt, eller att jag skulle betala den där räkningen på tidningsprenumerationen på tidningen levaPS! som min man har tjatat om i flera dagar. ”Akta så du inte får ett krav”, säger tidsfascisten till mig. Men hallå… jag har ju annat att göra faktiskt. Som att tänka på hur jag ska gå vidare med förskolan, att det är dags att diska plåten sen i tisdags, rensa i den där högen med alla papper, tidningar och räkningar som bara växer och att i morgon får vi besök och jag borde nog både städa, tvätta och handla innan dess. Samtidigt håller jag Prinsessan hemma tills vi får veta hur de har tänkt lösa situationen för henne fram till sommaren. Själv jublade hon när hon på tavlan såg att hon skulle vara ledig i tre dagar.

Fast om jag ändrar mig, då kan jag gå.

säger hon och lägger huvudet lite på sned som hon gör när det hon säger egentligen är en fråga.

Jag: Undrar du om du får gå om du skulle ändra dig?

P: Ja.

Jag: Ja, då får du gå,

säger jag tvivlande. Mannen och jag ser på varandra. Detta är ett av de tillfällen som jag kan se att vi tänker samma sak, fast ingen av oss behöver säga något:

”det hoppas vi verkligen att hon inte vill”

PS. Räkningen gömde jag under locket på min dator så han kan tro att jag betalde den. För nu ska jag sova…

Kommentera

