Två lägen – HYPERAKTIV – DJUP SÖMN

 

Jag sitter nedanför sängen och inväntar Sovälvans ankomst. Prinsessan har lyckats varva ner så pass mycket att hon i alla fall ligger ner. Munnen går i ett. Det går ännu inte att avgöra om det är en timme eller tio minuter kvar innan sömnen infaller.

Än en gång slås jag över hur underbara hennes tankegångar är. Jag drar fram ipaden och börjar skriva det hon säger. Hon pratar som att det är till mig, men hon bryr sig inte om ifall jag svarar. Det är mest en monolog hon håller.

Hon ligger med huvudet i fotändan med huvudet i öppningen vid stegen och tittar på mig.

Mamma, det var roligt att kung Bore fick sitta i sitt isslott och sen fick de sitta i sitt tak alltid. För is, det smälter när solen kommer.

Jag vill alltid me förvandlas till någon älva om det kommer någon älva. Jag vill förvandlas till älva, för jag är aaaldrig älva. För jag vill inte dö. Jag vill aldrig va död. Jag vill inte det.

Men, de här prinsessorna som jag ska få i present då, har du slagit in dem? Har du det? Vi köpte ju dem tillsammans. Jag ser i dina glasögon att du skriver på ipaden, fast jag ser inte ipaden. Jag ser i glasögonen att det är grönt.Vad skriver du?

Jag: Jag skriver lite bara (skulle jag säga att jag skriver det hon säger, skulle hon ändra allt. Då skulle det bli konstlat). Det får du veta någon annan gång kanske.
Vad skriver du?

Jag: (måste svara något). Jag… skriver som… lite dagbok.

Skriver du till mig? (förväntansfull?) Jag vill också ha en dagbok. Jag får aldrig en dagbok. Jag har bara en matbok (besviken). Jag vill ha en sommarbok. Jag vill trycka blommor där. Näckros. Vilka blommor får man plocka? Vilka blommor får man plocka mamma?

Jag: oj, det är många. Du kan väl säga vilka blommor du undrar över.
Maskros. Säg fyra blommor. De som är på gräs får man plocka. Man får plocka dem som är på gräs.

Hon berättar att jag får nicka om det är ja och skaka på huvudet om det är nej. Hon är noga med att också visa för mig hur det ska se ut när jag nickar och skakar på huvudet.

Får man plocka maskrosor?
Får man plocka vitsippor?
Får man plocka bajskorvar? Nu ska du skaka på huvudet.
Får man plocka regnbågsblommor? Man kan måla på blommorna, till regnbågar. Man kan måla dem på ett papper.

Hon pausar i några sekunder.

mmmmmmmmmmmmm hmmmmmm

Viskandet igång. Sovälvan är nära. Om hon inte får en ny tanke.

Jag vill faktiskt fortfarande ha din den här lilla röda påsen med den här blomman. En gång när jag berättade helt då kom du ihåg vad jag menade. Den kanske är borta för evigt (lite ledset).

Hon vänder sig om och blir tyst. Kroppen är stilla. Hon sover!? Fem sekunder efter sista ordet.

Jag blir alltid lika förvånad över hur hon kan vara igång så kopiöst fram till bara sekunderna innan hon stänger ögonen och sover. Det är som att det inte finns något program för vila. Det finns bara HYPERAKTIV och SÖMN i hennes version av universum.

Kommentera

