Boktips, och Lillprinsens avdelning på förskolan

I morse var det utvecklingssamtal med underbare Lillprinsens personal. Så underbart avkopplande i sammanhanget att enkom få prata om honom i mer än en halvtimme. Att få höra hur han busar, upptäcker andra leksaker än bilar för att personalen nyfiket provat sig fram genom att plocka undan bilarna inomhus en period. För att de ville se om de kunde bryta hans låsning vid bilarna. För att de tänker att det kommer hjälpa honom när de mer och mer går över till rollekar och de andra barnen har fler intressen än bilar. Att han nu leker både med djur, prinsesslott och lagar mat i köket som han sen bjuder på.

Det är något de berättade för oss när det skedde och med deras motivering kände jag mig ännu mer nöjd med den personalgruppen. Hur de tänker för att se om det finns en låsning, att kunskapen kring hur neuromotorik kan hjälpa barn som har svårt att sitta stilla när de kommer upp i skolåldern. Att det är viktigt att de lär sig kräla på golvet och gå zick-zack mellan koner. För att det hjälper hjärnan att jobba med båda hjärnhalvorna.

Eftersom Lillprinsen har en referensram om att det är vanligt att oprovocerat slå någon när man blir arg, pratade vi också lite om Prinsessan, för att ge dem möjligheterna att vara uppmärksamma på detta och förstå vad som är normalt för honom. Inte för att ursäkta hans beteende, för det är inte okej att slå, men för att förstå att det för honom är vad han ser och därför kanske behöver lite extra stöttning i.

Personalen på Prinsens avdelning har från början varit informerad om våra problem och att han inte får all den uppmärksamhet som vi skulle vilja ge honom. Där har personalen alltid visat förståelse för oss och att det är jobbigt. Idag fick jag också ett boktips med mig då hon tänkte att jag kanske skulle känna igen mig i den.

Jag brukade drömma om dig” av Petra Holst. Jag googlade lite och kan tänka mig att jag förstår hur hon tänkte. Underbara kvinna! Den ska jag leta reda på och läsa.

Kommentera

