Att ha svårigheter är ett sätt att vara – det är INTE FEL på personen som har det!

Ifall någon skulle tycka att jag anser det, så vill jag vara särskilt tydlig med att jag inte anser att det är något fel på vår dotter. Hon har svårigheter i bl.a. socialt samspel och för att citera en av utredarna igår så ”har hon kanske en släng av både det ena och det andra”.

Jag ska kortfattat beskriva vad som hände idag vid hämtning.

Prinsessan hade blivit ledsen två gånger under dagen. Första gången hade hon krockat med ett barn vid vilan. Andra gången handlade det om att hon förlorat i en ”demokratisk” röstning med två andra flickor. Prinsessan hade då blivit arg och slagit de andra.

Upprörd och frustrerad som jag redan var, och sammanbiten för att inte pysa ut något på ett oplanerat sätt, kunde jag inte längre hålla mig. Jag var tvungen att fråga om hen tyckte det var normalt. Och visst är det normalt att barn slår får jag till svar. Jag ifrågasatte då också om hen mindes kommentaren ”jag vet inte vad jag ska göra, jag har försökt allt, ingenting funkar”, vilket hen såklart inte gjorde. Bortförklarades med att hen har dåliga dagar osv. Visst kan man väl ha det ibland, men det är märkligt att de alltid verkar sammanfalla med Prinsessans sämsta dagar.

I argumentationen (som inte var särskilt övertänkt och planerad från min sida, men jag kan fan inte hålla mig längre) hör jag hur personalen säger att vi säger att det är fel på vår Prinsessan. Jag blev så förbannad. Hur fan kan de få det till att vi säger att det är FEL på henne? Jag gav självklart svar på det och samtidigt blir det ofattbart uppenbart hur lite de tror på och kan om diagnoser och att de ser det som en sjukdom. Just ”sjuk-tanken” har varit på tal med samma person tidigare i vinter. Då var jag väldigt tydlig med att det inte alls är det vi menar. Men det gick tydligen inte in.

Jag fick också höra att om det nu är så att Prinsessan behöver lugnare runt omkring sig så rekommenderade hon oss att söka dagmamma. För det handlade inte om att de inte kan hantera situationen, det handlar om att de inte kan göra något när de inte vet VAD de ska göra. Att vi mer än gärna ger dem direktiv och hjälp räknas inte.

När jag väl kom utanför grindarna, med båda barnen, utan att ens säga hejdå till personalen, bröt Prinsessan ihop för att hon inte fick gå samma väg som hennes kompis på vägen hem. Hon bröt ihop för att jag sa att hon inte fick gå över vägen. Jag bröt ihop för resultatet av utredningen, den helt okunniga personalen och för att så snart hon kommer utanför ”fängelset” så rämnar hennes barriärer. Men det är bara jag som ser, och ett antal andra föräldrar som är på väg hem med sina barn. Prinsessan såg på mig och undrade varför jag var ledsen.

Man får inte härmas mamma, säger hon med tårar i ögonen

Där låg hennes gräns idag, en dag när hon bara haft två känsloutbrott och varit där så länge som 9-16. Såklart att det är hemma som hennes påfrestningar ligger.

Precis innan jag hämtade ringde jag biträdande rektorn och sa att Prinsessan ska gå ner i tid, med omedelbar verkan. Nu tänker jag att jag istället ska säga upp platsen, med omedelbar verkan. Om de anser att vi tycker att det är fel på henne, kommer de aldrig att se henne för den hon faktiskt är och ge henne den hjälp och det stöd hon behöver.

Vilken är snabbaste ingången till att få till en granskning av förskolan?

5 thoughts on “Att ha svårigheter är ett sätt att vara – det är INTE FEL på personen som har det!

  1. Läste även inlägget om att ni får vänta ett år utan hjälp.. Blir betryckt. Jag förstår vad du känner, ni är helt övergivna, fast ni antagligen har rätt i era misstankar. Men de borde väl kunna sätta in insatser ändå, eftersom er tös är så ung, om nu de inte vill/kan ställa en diagnos ännu?
    Jag fick idag ett inlägg till mig av en lärarvän som länkat till flera inlägg jag skrivit, om pojken med Aspergers/Tourettes som fick vänta länge på hjälp och ett par andra berättelser om ADHD.

    Det HON skrev som lärare för att sammanfatta mina inlägg, hennes öppna inställning som pedagog, det borde FLER ta till sig. Tex dina dotters pedagoger?
    – Jag skickar över lite styrka och jävlar anamma till er.
    Victoria

  2. Tack för din kommentar Victoria. Det skulle vara spännande att läsa ditt inlägg som du fick av din lärarvän. Hon kanske kan spamma våra pedagoger med lite information. 😉

    Jag tar till mig ditt jävlar anamma. Har ändrat omsorgstiden så hon går ner tid, det är det första, sen har vi också ställt oss på kö på andra ställen, men ska ringa runt också, så snart jag får möjlighet.

    • Jag tycker ni verkar väldigt duktiga på att hjälpa er dotter hemma, med pictogram etc, fantastiskt! Det är mkt extra jobb att ha barn med speciella behov. Men man behöver antagligen en diagnos för att ansöka om Vårdbidrag hos FK.
      Jag måste ha varit lite förvirrad när jag skrev kommentaren, så jag glömde länken. Här är den, till hennes blogg: http://itmamman.se/wordpress/2012/05/om-adhd-och-om-hur-vi-speglar-varandra/
      😉
      Läraren Christina Löfving som skrivit det har nyss släppt en bok inom sin specialområde som handlar mkt om internet: ”Digitala verktyg och sociala medier i skolan – Så skapar vi en relevant skola utifrån Lgr11”

      • Tack Victoria.
        Ja, jag tror vi hittat en hel del strategier på egen hand, tack vare forum på facebook, vetgirighet och att jag inte ger mig när något inte funkar.

        Men jag är i desperat behov i att få hjälp med hur jag ska träna henne i det sociala, turtagning i samtal och att stanna upp korta stunder för att lyssna.bl.a.
        Hon är en galet envis tjej som lätt skulle låta bli att äta på en vecka (kanske överdriver med ett par dagar, men hon har redan visat att hon klarar flera dagar) om hon bestämde sig för det. Att få henne att göra nåt som hon inte vill är lönlöst. Det krävs MYCKET trix och fix för att hitta motivationen i såna lägen.
        Sen det andra med att få vårdbidrag är ju en helt annan sak också. Jag har helt släppt mitt eget företag och jobbar knappt alls för att det ser ut som det gör just nu. Tungt är det.

  3. Pingback: Inlägget efter återlämning av utredning | rosa prinsessan

Kommentera

