Tacksamhet och lite statistik

Idag är det dags för vår återgivning av utredningen. Jag har skrivit det förr, men jag skriver det igen. Jag har svårt att veta vad jag ska förvänta mig.

På ett sätt vill jag skydda mig själv från att bli besviken genom att tänka att de kommer säga att hon kanske har lite svårt med olika saker, men att hon inte uppfyller kriterierna för diagnos. Också att de ska säga att hon faktiskt är så högfungerande så att ingenting märks på förskolan.

På ett annat sätt, har jag svårt att förstå hur det skulle kunna bli ett sådant besked. Både under våra intervjuer och bedömningarna Prinsessan varit med på har svårigheterna blivit så tydliga. Vi har ju inte precis avfärdat en massa frågor om svårigheter hon har. Prinsessan själv visade också upp sina bästa oförstående sidor, gömde sig bakom gardin, snurrade, gick i cirklar, fram och tillbaka, klättrade och hängde på bordet och hittade på annat för att undvika frågor. Och när hon skulle spela upp en liten berättelse med fem små saker (den allra sista övningen i ADOS lekbedömning), så gjorde hon verkligen sitt bästa och kallade bollen för boll, korken för kork. Sagan slutade efter tio sekunder kanske med att alla saker låg fint på rad.

Sen kan jag lätt förstå att hon inte lär få en grövre autismdiagnos, det är hon sannolikt för högfungerande för.

Maken är lugn och tänker ingenting inför eftermiddagens återlämning. Jag förstår inte hur han inte kan tänka något (lite svårt att sätta mig in i hur någon annan tänker kanske…).

Här kan du läsa mer om hur en autismutredning går till. Jag har tidigare också länkat till NPR som utrett Prinsessan. På deras sida finns mycket informativa filmsnuttar om hur det går till hos dem. 

Statistik

Jag startade denna blogg i början på december i fjol om ett inlägg kring när jag förstod. Sen dess har jag skrivit en hel massa inlägg, och en hel del har jag också slängt, eller har pågående i huvudet eller som utkast.

Under april månad har jag i snitt haft 52 unika besökare/dag och totalt 2,259 träffar.

Sen jag startade Rosa Prinsessan i december har jag haft 5,500 träffar totalt, varav bara hälften är från april alltså. Det kanske är småpotatis för någon som bloggat länge, men det är betydligt mer än vad jag haft på mina tidigare bloggar, som mest berört det privata och livet med små barn och arbete, trots att jag haft dem under längre tid.

TACKSAMHET

Jag tolkar att jag fått fler besökare här, som också är återkommande och skriver kommentarer, som att det jag skriver om är intressant. Att det finns ett värde i att jag skriver om det jag gör. Jag är enormt tacksam för allt det stöd jag får i att ni kommer in och läser och för de kommentarer jag får, både på bloggen och en del av de forum inom npf jag är med i på facebook. Utan er hade perioden från insikt till utredningens återgivning varit betydligt tyngre och svårare att hantera.

Här har jag min ventil och vetskapen om att det är andra som finner värde i det jag skriver gör det viktigt för mig att fortsätta. Även om det framför allt är för min egen skull jag skriver, för att samla vår historia.

Däremot, allt eftersom den här förskolesituationen vi går igenom, som aldrig verkar ta slut, inser jag att det är ovärderligt att ha skrivit ner den. Får vi de svar vi önskar och tycker oss se så tydligt hos Prinsessan, så kommer jag gå vidare till förskolans styrelse för att påtala hur de har skött denna situation med oss. Hur de har vägrat lyssna på vad vi har bett om och hela tiden skyllt på att det är så svårt, trots att vi kommit med tydliga och konkreta önskemål och frågor. Hur de inte svarar på mejl och hur det tar över två veckor (har fortfarande inte fått svar) innan vi får respons på ett mejl med tydliga krav som vi har skickat. Mannen tycker jag ska ge ut historien i bokform. Vad säger ni?

Detta inlägg känns lite som ett före och efter inlägg. Inläggen fram till  nu har handlat om ovetskapen, förvirring och frustrationen och alla insikter om hur bra Prinsessan svarat på de anpassningar med bilder vi gjort och hur mycket bättre vardagen ändå har blivit genom vårt förändrade förhållningssätt.

TACK än en gång för att ni läser. Jag hoppas att ni återkommer. I ett kommande mejl ska jag fråga vilka ni är, för att få veta lite vem det är som läser. Jag vet ju att ni finns där, och den som vill får kommentera. Vill man inte, behöver man inte. Det är såklart frivilligt, men det är intressant att få veta vem det är som läser och vad det är du uppskattar med bloggen.

Nu ska jag ta tag i dagen, ta emot en klient och klippa mig, innan det är dags för NPR i Farsta igen. Phuuuu….

4 thoughts on “Tacksamhet och lite statistik

  1. Så spännande med svar efter denna långa resa (som ju inte är slut). Jag håller tummarna för att det blir ett ”bra” besked, vilket det nu är. Jag kan dock inte tänka mig annat än att det blir en autismdiagnos av något slag. Utan att ens ha träffat Prinsessan… Väntar med spänning på uppföljning här!

  2. Jag känner så väl igen det du skriver här.Mest lilltjejen men ochså stora killen som har fått sin diagnos atypisk autism för inte länge sedan.Den där oron man har innan man får veta, tänk om det är jag som förälder som gör fel, trots att man innerst inne med nästan 100% säkerhet vet att det är ”nåt mer” Att möta oförstående personal som skuldbelägger en som förälder är grymt kränkande. Jag hoppas nu att ni blir bemötta på ett bättre sätt av pedagoger och ledning, att dem kan vara självkritiska och äntligen kanske göra rätt. Ni begär absolut inte för mycket av dem, att eran lilla Prinsessa ska få ett proffesionellt bemötande nu om än lite för sent hoppas jag innerligt på. Jag är säker på att du nästan vet vad ni kommer få höra och att ni är toppen föräldrar som ser och tagit tag i alla problem. Stor kram från mig/ Linda

  3. Pingback: Tema utredning – Del 3, svar på utredning 1 | rosa prinsessan

  4. Pingback: Tema utredning – Del 5, i väntan på svar | rosa prinsessan

Kommentera

