Sällsynta biverkningar, uppjagat tillstånd

20120429-080635.jpg

P: Vem var det? (någon snarkade till)
Jag: Lillprinsen.
P: Åååhh (uppgivet), han snarkar mitt när jag ska sova så mina ögon spärras upp. Nej, men vänta, jag är ju inte trött. Kropp, gör så jag blir trött. Jag undrar om det finns en sovälva, som gör att man somnar. Jag önskar att den fanns på riktigt.

Jag sitter i fotändan på Prinsessans säng och väntar på att John Blund ska komma. Han verkar ha en extra lång resväg ikväll. Klockan är mer än vanligt och hon är inte i närheten av att ligga stilla och stirra de sista trettio sekunderna innan hon slutligen stänger ögonen och sover.

Jag sjunger en stund till och hoppas på bättre tur den här gången.

Äntligen. Nu är hon stilla sen en minut. Det betyder att hon somnat och jag kan göra mig klar för natten.

Tack vare (på grund av) gårdagens allergichock har vi nu en Tavegylsirap att ge vid plötsliga allergireaktioner.

Sjuksköterskan med det bruna glittriga håret som satte griller i huvudet på Prinsessan att hon är pollenallergisk (vore inte så konstig om hon är det), tyckte vi skulle ge henne antihistamin för att minska reaktionerna på all björkpollen som svävar i luften nu. ”Man blir lite trött av det också, men det blir man av allergin också”, sa hon. Läkaren skrev ut Tavegylsirap.

Mannen tjuvade sig lite Tavegyl under dagen för att testa smaken men också för att minska sin egen pollenallergi. Till middagen pratade vi med Prinsessan om det, att pappan och hon har samma (tror vi) känslighet för pollen och att han mådde bättre av hennes medicin. Då kom hon fram till att hon själv hade en mening med att ta medicinen, när hon såg att pappa mådde bra av den. I alla fall skulle hon smaka på den.
Den var så häääär god och så här pyttelite äcklig. (visar med armar och fingrar)

Vis av erfarenheterna med Prinsessan och biverkningar från mediciner läste jag på lite först. I sällsynta fall (mindre än 1 av 1000 anv) förekommer uppjagat tillstånd, särskilt hos barn. Jackpot.

Nu blev det ändå ganska lindrigt, men hennes beteende under kvällen påminner mycket om de sockerpåverkade kvällarna vi har. Och perioden i vintras (innan vi ändrade en del i kosten igen) när det tog evigheter för henne att koppla av. När det bara snurrar i huvudet och hon skrattar nervöst när vi säger ifrån till något.

Pappan fick biverkan som gäller 1 av 100. Han däckade kl åtta och gjorde ett kortare gästspel när det barkade iväg med Lillprins och en Prinsessa som inte kunde förstå ett nej. Då är att dela på dem enda chansen.

Kommentera

