Smoothie – morgon, middag, kväll

20120424-175700.jpg

Hörselkåpor är obligatoriskt när jag mixar i köket. Ont i öronen annars.

Prinsessan är som bekant liiite (läs mycket) petig i maten. Det är vissa saker som hon aldrig skulle få för sig att äta hemma. Skulle vi bara servera det, för att ”barn äter när de är hungriga”-teorin skulle hon inte äta. Hon skulle matvägra och inte bli rolig att ha att göra med.

På förskolan tar hon sig igenom en måltid med maträtter som hon annars inte äter, men oftast låter hon bli och går istället hungrig, eller ersätter med pasta, ris, potatis eller smörgås. Inte Mannen och mins favoritlösning kan jag säga. Men så länge de inte lyssnar och är villiga att gå utanför boxen för att ge henne det hon äter, får det väl vara så. På hemmaplan får vi göra vad vi kan för att boosta henne med rätta sortens energi och proteiner istället.

Vi har sen länge noterat hennes känsligheter kring kolhydrater och jag använder själv proteintillskott för att på det sättet få i mig bra proteiner och aminosyror. Sen i september har vi blandat i WNT´s Triple protein med vaniljsmak i hennes yoghurt eller filmjölk på morgon och kväll. Nu börjar hon vägra det, dessvärre. Känner hon så mycket som doften av det så rör hon inte skålen och vi får börja om.

I smoothie däremot brukar det funka då allt mixas ihop och det blir en annan konsistens, så det går för tillfället bra. Så när inget annat verkar funka och hon har en extra låg dag erbjuder jag numera alltid att göra hennes favoritsmoothie. Jordgugbb.

20120425-095244.jpg

Här är receptet på den smoothie hon för närvarande gillar skarpt.

  • Mangojos, ca 1 dl
  • Lite frusen mango
  • Några frusna hallon, för att dölja hallonen från proteinpulvret
  • Frusna jordgubbar, som med fördel tinat lite innan
  • Liten bit banan (behövs inte)
  • 1/2 tsk honung, Fair trade
  • C:a 0,75 skopa Female Protein (se bild), hallon-yoghurt
  • 1 ägg, rått
  • 1 msk linfröolja

I den här smoothien är det proteinpulver, linfröolja och ägg som jag lyckas dölja i smakerna. Hon får i sig mer fettsyror, vilket hon behöver och extra protein ifrån ägg utan att själv märka av det. Honungen har jag mest i för att ge lite sötma, men visst finns det lite bra saker i honung också. Men hon är lurig och det gäller att hon inte ser att jag blandar i ägg t.ex, för då tror jag inte det skulle gå längre…

Man kan ju tycka att man inte ska servera barnen smoothie, utan att de ska lära sig att äta vanlig mat. Men när ingenting vi testat har hjälpt, vad gör vi då? Jag ger henne hellre smoothie en gång om dagen där jag vet vad hon får i sig, än att servera frusna köttbullar var och varannan dag.

För det fiffiga med smoothie är att det går att smussla ner saker som hon annars inte skulle äta. Däremot får jag vara väldigt försiktig med konsistenser och annorlunda smaker, för det märker hon av direkt. Skulle t.ex. gärna ha i sesamfrön och annat, men det skulle hon känna av direkt, så det får vara så länge.

 

20120425-095337.jpg

 

Kommentera

