Ritberättelse i Educreations

Dagen före Prinsessans första ”egna” besök hos utredningsteamet var hon märkbart påverkad. Dels var hon säkert orolig och nervös över det, men så hade hon också haft rätt kaotiska dagar på förskolan då hennes Favorit varit sjuk. Jag mindes hur det varit kvällen innan vi skulle åka bort till nyår. På något sätt verkade detta att vi skulle åka till ”det höga huset och träffa någon” vara lika skrämmande och oroande för henne som det var att åka bort två nätter till några som hon knappt kom ihåg att hon träffat, fast hon berättade hur hon sprungit runt ett vitt tält efter större pojkar när hon var där (som 2-åring).

Jag tog henne i knät och så började vi göra en film om vad vi skulle göra på morgonen. Vi har också spelat in ljud till bilderna, men de lägger jag inte ut här. Däremot vill jag visa hur vår ritberättelse ser ut, ifall det är någon annan som undrar hur man kan göra. Vi sitter intill varandra och pratar under tiden som hon ritar, så det blir ett bra tillfälle att komma lite nära också. I såna lägen upplever jag ofta att det är lättare att komma inpå och förstå hur hon tänker. Det blir tydligt genom bilderna. Hon har ritat allt utom jackan själv, men jag var med och talade om vad som kom härnäst.

För denna ritberättelse använder jag appen Educreations som är en gratisapp för iPad. Den rekommenderar jag verkligen att prova, om du inte redan gjort det.

20120421-165323.jpg
Lillprinsen och Prinsessan vaknar i sin våningssäng. Prinsessan överst.

*

20120421-165440.jpg
Här äter Prinsessan frukost. Dagen till ära skulle hon ha risgrynsgröt med mjölk, kanel och några russin. De få gånger hon självmant ber om något särskilt att äta, försöker jag alltid göra vad jag kan för att ge henne det. Som en uppmuntran till att hon själv vet vad hon vill ha. Prickarna är kanel. Även skeden är med.

*

20120421-165736.jpg
Här är när hon klär på sig. Hon har ritat sin Mimmiklänning (rosa med vita prickar), fast hon skulle ha sin Tjejsmurftröja. För hon kunde inte rita en smurf, sa hon.

*

20120421-170035.jpg
Här går hon på toaletten. Innan hon ritade skulle jag påminna om hur jag brukar rita en toalett. Viktigt att även locket var med. Och så är det kiss och bajs i röret förstås. Det röda vid sidan om är toapappershållaren (som annars är vit).”Det är skönt att kissa innan man ska iväg” = inövad monoton fras.

*

20120421-172130.jpg
Dags för ytterkläder. Hon försökte några gånger själv rita en jacka, men gav snabbt upp. Hon ritade i alla fall dragkedjan. Viktigt att den var grå.

*

20120421-172225.jpg
Här åker vi bilen till det höga huset.

*

20120421-172304.jpg
Här är det höga huset vid Neuropsykiatriksa Resursteamet i Farsta. Jag undrade vart vi skulle gå in. Då ritade hon till en dörr till vänster med en svart prick på. Tror att det är handtaget.

*

20120421-172512.jpg
Här är vi tillsammans med psykologen. Vi kan kalla henne Tjejen. Prinsessan är i mitten, med krona på huvudet och tre ögonfransar, för så ritar C på dagis. Jag (mamma, fast kallad vid namn) är till höger och Tjejen till vänster.

*

20120421-172650.jpg
När vi är klara hos Tjejen ska vi åka vi till köpcentret hemma och handla en present till Prinsessan. Prinsessan till vänster. Hon berättar själv hur stora öronen är, för att hon ska höra mycket. (har jag skrivit att hon är ljudkänslig och noterar minsta knappnål eller viskning, när hon vill?) Det röda på toppen är vad som kännetecknar vårt köpcenter.

*

20120422-081059.jpg Här är vi och köper present. När jag sa att vi skulle komma överens om hur mycket det fick kosta sa hon direkt ”det får bara kosta två stora och två små” (min pedagogiska förklaring för under hundralappen). Så cirklarna hon ritat är pengarna och färgerna under är pennorna hon ska köpa.

*

20120422-081451.jpg
Eftersom jag vet att det brukar bli lite svårt att de där nödvändiga sakerna som toalett och mat blir av utan tjat, berättade jag att någon gång skulle vi också göra det, men att jag inte visste exakt när. Snabbt som ögat ritade hon då en toalett och ett handfat (precis som jag brukar rita dem), den här gången utan några som helst tveksamheter.

*

20120422-081740.jpg
Här är lunchen, upp och ner. Köttbullar så klart.

*

20120422-082047.jpg
Och här är målarboken hon skulle köpa. Den här gången var det viktigt att det var en bok där hon kunde fylla i med färger i. Inte en klisterbok.

*

20120422-082229.jpg
Här har hon ritat vårt hem. Till vänster är det alla våra fönster. Till höger är balkongen, med Lillprinsens cykel. (varför den blev viktigt att rita vet jag inte, men vi satt vid ett fönster precis intill balkongen).

*

Och det är den allra sista bilden i hennes allra första planeringsfilm/förberedelsefilm. Jag hjälpte henne endast med vad som kom efter när hon ritat klar en bild, och ibland hur något såg ut för att hon skulle kunna rita det. Hennes ”gubbar” är kopior av hur jag började rita oss som personer när jag började med bildstöd i december. Flickorna med klänning och pojkarna bara med en rak kropp. Ritar jag streckgubbar idag säger hon att de är nakna…

När alla bilder är ritade kan man sedan spela in ljud och göra ett litet bildspel med eget prat till. Då går det också att rita till lite i bilderna för att förstärka, förklara rörelse eller vad det är man kan tänkas vilja göra.

I den här filmen pratade Prinsessan själv in hela berättelsen, säkert 3-4 min lång. Rösten, som vanligtvis är ganska melodiös blev plötsligt ganska monoton.

Har du sett Madickenfilmerna på sista tiden? Då vet du hur hon låter. Det blir Prinsessans ton när hon går in något som inte riktigt är hon. Jag har svårt att förklara vad det är, jag har nyligen noterat det och märkte även av det under psykologtestningen. Då blev rösten släpande och monoton när det började bli för jobbigt för henne.

7 thoughts on “Ritberättelse i Educreations

  1. Fantastiskt! Att hon ritar själv till det du berättar och att du delar med dig! Tack! Väldigt inspirerande på alla sätt! Lycka till!

  2. Pingback: Tema utredning – Del 2, utredning 1 | rosa prinsessan

  3. Pingback: Digital inskolning inför förskoleklass | rosa prinsessan

  4. Pingback: Digital inskolning | rosa prinsessan

Kommentera

