Bristande ögonkontakt

Den senaste veckan har jag plöjt igenom korta filmer jag har på Prinsessan sen hon var liten. Filmer jag tagit med mobilkameran eller en annan liten kamera. Sånt vi filmat med videokameran får vänta. Där finns det förstås ännu mer att hämta kan jag tänka mig. Men det får dröja.

Jag har sökt bland filmsnuttar för att se hur hon var när hon var liten. Hade hon avvikande beteenden? Och hur var hennes ögonkontakt? Är den avvikande, frånvarande eller bristande?

Sen Lillprinsen kom är allt så annorlunda. Men så, än en gång, har jag trott att det haft med mig att göra. Att det var för att jag drabbades av förlossningsdepression. Idag kan jag istället fundera på vad som kom först.

Hönan eller ägget?

Visst, jag förlorade mycket blod och min kropp var fysiskt i chock efter förlossningen. Jag blev avtrubbad och mentalt slut bara av den ansträngningen och upplevelsen. När jag nu tänker tillbaka och minns att hon aldrig såg mig i ögonen när hon ammade och alltid undrade vad det var andra mammor pratade om att det var så härligt med de där stora ögonen som såg på dem när de ammade. Jag upplevde inte det. Idag kan jag förstå. Hon har fortfarande någon form av bristande/avvikande ögonkontakt.

Hon söker kontakt om det är för att hon ska få något. Hon vill ha något, visa något, säga något etc. Men långt ifrån alltid. Det där att barn söker ögonkontakt för att kolla om vad de gör är rätt/okej gör hon inte.

När jag gått igenom alla filmer hoppade jag först över alla filmer med bara Lillprinsen. För det var ju inte där jag skulle hitta några tecken. Tanken är också att dela filmer med utredningsteamet, så att de får se rena vardagssituationer också. Inte bara i testningar och bedömningar hos dem.

I filmerna kan jag ibland se att hon tittar upp för att kolla något. Men jag får aldrig någon direkt kontakt med henne. Det är som att hon kollar in i kameran, inte på den som filmar. I en film blev skillnaden så uppenbar. Där badar båda mina barn tillsammans med en kompis till Prinsessan. Kompisen tittar  rakt in i bilden och jag känner verkligen hur jag möter hennes blick. Det var där jag verkligen såg hur annorlunda Prinsessans ögonkontakt är.

Jag började då också gå igenom filmerna med Lillprinsen. Då blir det också så tydligt, det där med att barnen kollar efter förälderns blick ofta för att se att de gör rätt, eller vad det är de vill kolla (minns inte det just nu). Lillprinsen tittar ofta upp på mig, oavsett vad det är han håller på med när jag filmar.

Prinsessan sitter/går/springer långa stunder utan att över huvudtaget titta upp. I en sekvens sitter hon med en pipmugg med handtag och undersöker hur vattnet blir om hon vänder på den. Hon balanserar muggen på handtagen och snurrar. Inte en gång ser hon på mig som sitter alldeles intill. Hon är helt inne i sin egen värld.

Jag vet ju att jag inte kan tänka så, för jag hade inte kunskapen, men jag förstår ändå inte att jag inte fattade. Vi har alltid funderat vad det är med henne som vi inte fått grepp om. Men i dessa banor har vi aldrig tänkt. Förrän den där dagen i slutet på november, när allt sköljde över mig. Och nu står vi här. Utredningen är i full gång.

I morgon är det lekbedömning. Både mannen och jag ska med. Jag tänker att mannen får va med i rummet den här gången och jag kanske kan se från ett annat rum. Något Prinsessan inte alls är särskilt förtjust i. Jag tänker att det kan vara bra i flera avseenden. Dels att mannen får vara med nära i en bedömningssituation, för det är speciellt. Men sen tror jag att hon agerar annorlunda med mig i närheten och med sin pappa intill sig. Till det bättre eller sämre?

Det beror nog på situation. Jag minns att psykologerna på Mellanvården när vi var där, när hon var 3, sa att hon varit annorlunda med pappan än med mig, när de gjorde MIM-filmningen. Hon styrde mer när det var pappan, än med mig.

Kommentera

