Ibland blir det så tydligt…

I en vardag med Prinsessan är det så många intryck, kommentarer, händelser och känslor som sköljer över mig varje vecka. Kanske framför allt en sån här vecka när vi gått in i ett intensivt utredningsskede med två djupgående föräldraintervjuer, en psykologtestning och en lekbedömning inom loppet av två veckor.

Många är de gånger som vi funderat över hennes tankar, vart de kommer ifrån och hur hon får ihop det. Eller så blir vi konfunderade över hur hon kan minnas vissa saker. Hon verkar spara på händelser.

 

Ibland märker jag att det är extra svårt att förstå saker som ska göras om hon inte har en bild för det:

Som när hon kommer på att hon har en tånagel som hon vill få klippt. Hon letar upp bilden för att klippa naglar i appen Choice works och kommer stolt med den till mig och berättar att hon satt tiden till 7 minuter.

Och så ber hon mig ta fram nagelklipparen.

”- Men inte för dem här, för det har jag en egen klippare till,” säger hon lurigt och biter på några av sina fingernaglar.

 

 

 

Ibland märker jag att det är svårt att förstå att ord kan betyda olika saker om det kommer i olika sammanhang.

Efter psykologtestningen på utredningen var hon märkbart trött och jag valde att låta henne stanna kvar och leka med leksakerna i receptionen en stund innan vi tog oss ut i världen igen. Hon åt smörgåsen vi hade med oss och gick in i sin egen värld ett tag.

Hon gick omkring med ett långt skohorn som hon stötte i golvet. Hon noterade att det lät olika på olika ställen. Hon provade sig fram på några olika ställen på golvet och gick sen tillbaka till det första för att höra hur det lät där igen… Mig pratade hon förstås inte med under tiden. Inte ens när jag försökte.

Jag frågade om hon var trött. Hon nekade bestämt. Jag vet ju att hon aldrig skulle lägga sig ner för att sova mitt på dagen (om hon inte hade hög feber) och att hon aldrig själv säger att hon är trött förrän precis bara minuterna innan hon somnar på kvällarna. Men eftersom hon både gäspade stort och gnuggade sina ögon (och att det vore konstigt om hon inte var trött efter morgonens psykologtestning), fick jag infallet att förklara, att ibland kan man vara trött i huvudet även om man inte är så trött så man vill sova. För jag var i alla fall trött, sa jag.

”- Jaha?! Jaa, jag ÄR trött i huvudet. Men jag är inte trött!”

Plötsligt blev det så uppenbart att ordet trött för henne har en helt annan betydelse när det kommer i samband med något annat. Att vara trött är att ”somnasova”. Ingenting annat.

När vi äntligen satt i bilen på väg hem igen såg jag att hennes ögon trillade ihop. Plötsligt sa hon.

”- Mamma, jag är trött, jag tror jag måste sova”, vilket hon såklart inte gjorde, eftersom vi nästan redan var hemma.

 

Ibland syns svårigheterna att kunna föreställa sig att saker kan vara något annat än vad det är, eller att man kan låtsas och leka saker som inte är på riktigt.

Dalmatiner mjukisdjurNär vi precis träffat psykologen igår och gick igenom den långa korridoren till hennes rum, gick vi förbi en liten mjukishund som låg i en korg.

”- Titta här ligger en liten hund mamma.
– Ja, den kanske ligger där och sover, svarar psykologen.
– Neeej! Den är inte riktig. Den kan inte det, den är bara på låtsas.”

 

 

 

Ibland blir det också smärtande tydligt att vår vardag med Prinsessan inte är lik en annan familjs vardag, trots jämnåriga barn.

Jag träffade en av mina livlinor häromkvällen. Hon berättade stolt (helt rätt att vara stolt) att de satt upp ett schema för dottern (4,5) nu. För varje dag som hon bäddar sin säng får hon ett kryss. Och när hon gjort detta ett visst antal veckor ska hon få en speciell leksak som hon önskar sig.

Ligger de på nivån att kunna träna på att bädda sängen som motprestation för att inte bara få det man pekar på? Vi är på nivån att få henne att självmant tvätta händerna efter toa, utelek eller mat. Eller, att ens tvätta dem när hon blir påmind. Eller, spola i toaletten när hon är klar. Eller, torka sig själv när hon har kissat. Eller, kunna förstå och följa instruktionen ”sätt på dig jackan”, istället för att säga ”stoppa in armen i jackan här” när jag håller upp den intill henne. Ibland är det svårt nog att ens få på sig byxorna igen efter en kissning.

 

 

Ibland blir svårigheten att förstå liknelser och metaforer så tydliga. Att hon tänker lite annorlunda än oss andra, åtminstone i den här familjen.

Prinsessan har nyligen hittat den där bokserien i ”never ending” antal upplagor om älvor. Väderälvor, veckodagsälvor och gud vet vad. Vi läste om en svartalf som inte mådde bra och ”var grön i ansiktet”. Jag undrade om hon visste vad det kunde betyda. I boken var en bild på en ledsen svartalf, enligt henne, och hon svarade ”Ledsen”. Jag förklarade att ibland kan man säga att man är grön i ansiktet om man mår illa. Hon tyckte det lät lite konstigt och vi skojade om det kanske var grön målarfärg han hade i ansiktet. ”Men det har han inte,” svarade hon (svartvit bild).

Efter en stund, medan hon krälar på mig för att hitta en skön ställning, frågar hon strax innan hon somnar för natten:

”- Mamma, är jag grön i ansiktet nu?

– Mår du illa vännen?

– Jaaa.”

 

Och slutligen, ibland inser jag att mitt föräldraskap inte blev direkt så som jag hade trott att det skulle vara.

Som när jag vänder ryggen till i fem minuter och plötsligt upptäcker hur hon sitter på golvet med färgpennan tryckt ner i de nya tajtsen och också har ritat på sittdynan. Förut hade jag blivit urförbannad och skällt ut henne, för så ”ska man göra”, eller nåt.

Nu berömde jag henne istället för att hon tog ansvar för sin handling då hennes spontana kommentar var ”jag råkade bara”. Att skälla på henne hade inte hjälpt någonting. Nu fick jag istället en chans till att boosta att hon gjorde något bra, trots att ritandet inte var bra.


One thought on “Ibland blir det så tydligt…

  1. Pingback: Nu väntar vi bara på återgivning från utredningen | rosa prinsessan

Kommentera

