Sköna kommentarer, och några reflektioner från dagens psykologtestning

20120419-185749.jpg

"-I vilken världsdel ligger Sverige?
-Rymden."

Här kommer några av Prinsessans underbara kommentarer under dagens psykologtestning och lite kring mina egna reflektioner så här långt. Jag bara måste få skriva av mig det här, för i sammanhanget var de så underbara. Och så vill jag också skriva att jag är en grymt stolt mamma!

Frågor som handlar om vad hon kan/vet:

– Vad använder man till att klippa papper med?
– Vaddå? Skägg? (Mycket konfunderad. För henne var det pappor och inte papper.)

– Vart köper man medicin?
– I XX (köpcentret hemma).
– Vet du vart i XX som man köper medicin?
– På en plats.

Frågor som handlar om att gissa/lista ut vad psykologen tänker på:

– Jag tänker på någon som vill att man ska skratta.
– Mamma.
– Jag tänker på någon som vill att man ska skratta och som jobbar på cirkus.
– Clown.

Mot slutet blev det lite kämpigare. Dels för att hon naturligtvis var trött, men säkert också för att det då handlade mer om förståelse och associationer (min uppfattning), som vi vet att hon har lite svårare för. Jag har självklart ingen aning om vad hon ”förväntas” klara i ett sånt här test, men jag upplevde hennes svårigheter tydligare här.

Hon undvek helst att ens svara på frågorna på slutet och ville helst göra något annat. ”Varför måste jag göra allt det här?” Hon gav inget mer än exakt det som var svaret på frågan, enligt henne själv. När hon blev ombedd att berätta mer, så sa hon oftast bara samma sak igen, fast kanske i ett något annat tonläge, som för att det då skulle betyda något annat.

– Vad är en jordglob? (vi har en hemma, så hon vet vad det är).
– En jordglob!
– Ja, vad kan man göra med en jordglob? (en extra svårighet här var säkert dialektal)
– En jordglob…

Detta var kanske lite extremt, men i stort sett så var det så. Hon gav inget ytterligare svar på någonting annat än exakt det som hon blev frågad om. Fråga-kort svar-tystnad. Fråga-kort svar-tystnad. Samtidigt som hon klättrade, satt på bordet med ryggen mot psykologen, låg på bordet, satt på golvet, hängde på bordet och snurrade runt på knäna på bordet. Det var nog bara de allra första 30 minuterna som hon höll sig på stolen, fast även där snurrade, klättrade hon och hängde. Från start till slut.

– Vad gör man på natten?
– (tystnad)
– Vad gör man på natten när man sover? (minns inte exakta ordalydelsen)
– Smyger upp.
– Vad gör man på natten när man sover som ingen ser?
– Man smyger ut så ingen ser. (nu med en hel del fniss och bus i blicken)

Vid ett enda tillfälle under hela psykologtestningen, var det en bild som påminde henne om vänners landställe där hon badat i en bassäng. Där var vi för två år sen (när hon var 3). Då frågade hon mig om vi inte kunde åka dit i sommar. Och så sa hon att det var så mycket vatten i deras bassäng, så hon nästan drunknade.

Prinsessan kämpade verkligen under alla de 90 minuter vi var där och jag känner mig så stolt och lyckligt lottad som hade ynnesten att få ta del av denna psykologtestning och se hur hon agerar och fungerar. Det var inget som var direkt nytt, men i en testsituation blir allting naturligtvis väldigt annorlunda.

Nu längtar jag ännu mer efter att få testresultatet och att få ta del av deras sammanfattning. Inte för diagnosens skull, för det känns fortfarande otroligt läskigt. Mer för att få höra om det jag tänker kring hennes intelligens och logiska tänkande stämmer med deras uppfattning.

– Kolla, mitt huvud är gjort av sten (knackar sig i huvudet). Hör, det är hårt här. (Psykologen och jag knackar också i våra huvuden) Ja, det är hårt.

– Men… jag kan inte höra ert huvud.


5 thoughts on “Sköna kommentarer, och några reflektioner från dagens psykologtestning

  1. Visst är barnens kommentarer ibland oslagbara. Min son har i storsett aldrig varit sjuk och definitivt aldrig handlat medicin på ett apotek så hans logiska svar var att medicin får man hos doktorn, nästa försök var i affären. Rätt men testet skapades under apoteksmonopolet så ack ändå trots all logik fel svar 🙂

    • Ja, eller hur Karin. Affär är hon ju väldigt familjär med, men just ”en plats” tyckte jag var intressant.

      Jag har uppdaterat inlägget en del sen din kommentar, så kanske du vill läsa det igen…

    • Inte verkar det handla om att drömma eller sova i alla fall. Men vad vet jag. Jag har inte facit.
      Just nu sover hon i alla fall. Eller så är hon en extremt bra rävsovare.

  2. Pingback: Tema utredning – Del 2, utredning 1 | rosa prinsessan

Kommentera

