Utredningen startar och vad är egentligen normalt?

I morgon sätter det igång. Vi har första föräldraintervjun, har svarat på de sista frågorna på formuläret, meddelat på förskolan att Prinsessan blir ledig dagen då det är hennes tur. Så för att jag troligen är nervös för hur det ska bli, har jag istället för att ta vara på en god nattsömn, gått igenom alla små snuttar med filmer jag har på barnen, för att datummärka dem. Otroooligt viktigt att göra just ikväll… not.

Det var inte bara det att jag märkte dem med datum. Jag plockade över dem från bildmappar till en ”mobilfilmsmapp” så jag har alla samlade. Ursprungstanken med det är förstås att jag letar efter beteenden hos den yngre upplagan av Prinsessan. Sökte hon kontakt, kan jag se att hon pekar, eller andra egenheter som kan utmärka sig.

Jag har filmat henne en hel del de sista veckorna, för att ha någon form av ”bevis” om det behövs. Skulle vilja visa upp vissa snuttar på förskolan för att ”banka in i huvudet på dem”. Bekymret är bara att jag inte kan veta säkert om hennes beteende ändå är ganska normalt för de flesta barn runt 4-5 år. Vi tycker ju att hennes beteende avviker, men vill ju helst inte stå med brallorna nere om vi visar en film på förskolan, och så är det som vilket annat barn som helst. Det skulle kännas tungt.

Vem vet vad som är normalt och inte? Det går ju t.ex inte att hitta filmsnuttar om hur ”normalstörda” barn uppför sig i olika situationer. Jag gissar att det beror på att ”nyhetsvärdet” av det inte är så stort. Också att hitta information om vad som är adekvat för åldern för nt-barn är svårt. Jag har i alla fall inte hittat så mycket värdefullt. Har du tips på sidor tar jag gärna emot det.

När jag söker information eller kollar filmer på youtube angående autism eller asperger, känner jag igen i stort sett allting. Min kunskap inom detta område är så ny och jag har tills för bara ett halvår sen, trott att jag haft en alldeles normal tjej, om än envis som synden. Så när jag läser om diagnoskriterier och ser filmer på barn med asperger eller autism som snurrar runt runt, tänker jag ”gör inte allas så?”

Tydligen gör inte alla så, men hur ska jag veta? Ibland önskar jag kunna vara en fluga på väggen i en familj som har jämnåriga barn som vi, så att jag kan se hur deras utbrott och vardag ser ut. Just nu famlar jag i mörkret och går omkring med känslorna utanpå.

3 thoughts on “Utredningen startar och vad är egentligen normalt?

  1. Som vanligt när du skriver så känner jag att det kunde vara jag som skrivit. Inte när det gäller hur Prinsessan är, för våra barn skiljer sig en hel del åt, men alla andra generella tankar! Jag tänker att det är ett gott betyg till ditt och mitt föräldraskap; man anstränger sig så till den milda grad att få det att fungera att det kanske funkar så pass bra att man tvivlar på att något faktiskt är fel… Vore också intresserad av redogörelser för typiska barn i olika åldrar. Jag jämför mycket med kompisaras barn, men de är ju inte ett så stort urval och alla är ju ändå olika.

  2. Pingback: Tema utredning – Del 2, utredning 1 | rosa prinsessan

Kommentera

