Prinsessans bjuds på snabba kolhydrater, och vi får ta smällen

Jag skulle nog kunna fylla en hel blogg bara med inlägg om händelser och kommunikationen (eller bristen på) med förskolan. Mannen undrar hur jag orkar fortsätta bli upprörd. Men det lär visst finnas en viss ärftlighet i spektrat har jag hört. Undrar just vart den kan komma ifrån…

Ovillighet och dumdristighet får mig att gå igång. Okunskap kan jag till en viss gräns acceptera, men när man hela tiden blir påmind och uppmärksammad på områden att iaktta och tänka på och ändå inte gör något åt situationen, så funkar inte den acceptansen för mig längre. Då kan jag inte låta bli att bli upprörd. Särskilt när det handlar om att Prinsessan blir påverkad och vi indirekt blir drabbade. Eller, indirekt drabbade förresten? Det är väl rätt så direkt hennes aktivitetsnivå efter sockerintag drabbar oss, och sitter i ett par dagar.

20120411-192659.jpg

Vi känner vår Prinsessa rätt väl vid det här laget och är tacksamma över att hon är så verbal. Från alla gånger hon rättat oss i vad vi eller hon har sagt (och upprepat ordagrant det som faktiskt har sagts) har vi lärt oss att veta när det hon säger stämmer och när det går vidare i överdrifter och rena påhitt.

Matsituationen diskuterades redan på första förskolemötet i december (och har så gjorts sen hon var liten). Då möttes vi av ”hon kan inte få tio köttbullar och de andra bara fem” när vi påtalade hennes behov av mycket proteiner och lite kolhydrater. Samtidigt fanns en ”så kallad” medvetenhet om att barn i autismspektrat och ADHD kan behöva en mer proteinrik kost.

Deras förklaring till att de inte vill anpassa är att hon skulle bli utanför och vara annorlunda om hennes matsituation skulle anpassas så som vi, och Prinsessan själv, ber om. Vi är, minst, tre i den här familjen som redan är klara över att hon redan är en aning annorlunda än de andra barnen. Men om man väl har ett läkarintyg eller utlåtande om diagnos är det tydligen helt okej att vara annorlunda.

Bild lånad från http://soofiae.blogg.se. Hon skriver en del om kost och hälsa, men jag hittade framför allt bilden och en kort beskrivning kring vilka produkter som ger ett högt GI.

Vi pratade då också om vikten av att inte äta potatismos och helst inte potatis alls, eftersom det snabbt blir till socker och energi i Prinsessans kropp. Något som skapar en stress och en omöjlighet för henne att sitta stilla. Ett par dagar framåt.

Igår bjöds det på gratulationsglass för någon som fyllt år, bekräftade pedagogen idag när jag frågade (var inte inskrivet). Idag stod det i boken att hon ätit en portion av maten. Själv berättade hon följande, under tiden som hon klättrade runt på sin och min stol med rumpan i vädret, samtidigt som hon stoppade in en köttbulle i munnen då och då:

P: Jag åt två potatisar och två fiskar idag. Nej! Jag åt en fisk bara. För vi fick bara en. Vi fick ta flera potatisar bara, men inte ta fler fiskar.

Jag: Hade du velat ha mer fisk då?

P: Ja.

Jag: Jaha, hur åt du potatisen då?

P: Jag mosade den. Det blev som potatismos då (mycket nöjd).

Vad är det för j-a påhitt att man bara får ta mer potatis och inte mer fisk? Besparingar är väl den första förklaringen antar jag, vinstdrivande privat förskola som det är.

Och hur svårt ska det vara att förstå och komma ihåg att Prinsessan inte ska äta mer potatis än fisk? Och framför allt inte mosad potatis, eftersom just det frigör stärkelsen extra snabbt och skapar en stress i hennes kropp som inte är helt hälsosam.

Och hur svårt ska det vara att minnas att jag senast i torsdags påtalade hur tydligt jag ser på henne när hon ätit glass och att det ska stå med i kontaktboken? Minne som en…. pannkaka kanske.

I inlägget som jag länkar till här har jag skrivit mer om hur vi noterat Prinsessans reaktioner på socker och andra snabba kolhydrater.

One thought on “Prinsessans bjuds på snabba kolhydrater, och vi får ta smällen

  1. Pingback: Hjärtat hoppar upp och ner – sockertoppar och abstinens « rosa prinsessan

Kommentera

