”Det har varit en bra dag”

Det är ofta vi får denna kommentar när vi hämtar på förskolan.

Det har varit en bra dag.

Många gånger lägger de sen också till som i förbigående, ”Jo, så var hon lite i konflikt ned x och y om vem som skulle…” Då undrar jag alltid för vem dagen varit bra. Prinsessan eller pedagogen.

Ungefär lika många gånger som de säger att det varit en bra dag säger Prinsessan själv ”Inte bra” när vi frågar henne.

Idag svarade hon chockerande nog

Ja, det har varit bra idag och jag har varit på bra humör.

Visserligen var min fråga väldigt ledande, men hon visade på ett så bra humör, så det var svårt att inte tala om att jag tyckte hon verkade på bra humör.

Just idag känns det lite extra typiskt då kuratorn varit på plats, men jag gissar (hoppas) att vissa saker ändå är tydliga för någon som vet vad den ska titta på.

Apropå aktiviteten igår kväll och svårigheten att komma ner i varv. Hon åt glass på förskolan igår då ett barn fyllde år. Inte så konstigt alltså. Märkligt att de fortfarande inte lärt sig att fylla i detta i kontaktboken. Senast för ett par dagar sen påtalade jag hur väl jag märker skillnad i hennes beteende när de ätit glass på eftermiddagen. Ändå glöms det bort och kommer från Prinsessan själv. Suck!

Idag träffade jag en pappa till en pojke med autism. De har genomgått en stor kostomläggning och sett stora fördelar för honom. De har uteslutit allt mjölkprotein (kasein) och gluten samt en mängd andra ämnen som de sett påverkat hans hyperaktivitet.

Det var mycket skönt att prata med någon som förstår vad jag menar när jag säger att lite godis eller tårta en dag sitter i i två dagar och när jag berättar hur hon somnat på badrumsgolvet efter ett eftermiddagskalas med korv och tårta, förstår att det är mer än bara att hon varit på kalas som gjort det.

Mamman har skrivit en bok om deras kostomläggning och de hoppas på att få den utgiven. Jag håller tummarna för det och känner mig nyfiken på att läsa på mer om opioiderna, kaseinet och glutens påverkan för tarmen och möjligheterna att underlätta för både Prinsessan och oss.

Jag vet att det är ett laddat ämne huruvida autism går att bota eller behandla och jag respekterar att alla har olika åsikter. Prinsessan är den hon är oavsett kost eller diet, men om hon kan må bättre och fungera bättre av att undvika vissa födoämnen är det väl värt det, tror jag.

Antar att det är som med så mycket annat, det är alltid svårast i början, innan man kan. Vi har ju redan noterat hur väl hon svarar på att dra ner snabba kolhydrater och hur hyperaktiv hon blir efter för mycket socker, så möjligheten att hon skulle svara väl även på en kasein- och glutenfri kost finns ju i alla fall.

Hur som helst ligger detta en bra bit fram i tiden. Mannen och jag måste vara överens och pålästa innan. Framför allt vara motiverade för att testa. Annars kommer det inte att gå.

Det bästa idag är ändå att Lillprinsen gav mig en kärleksförklaring på dagis idag. ”Jag äkka min mamma”. Det är första gången han sagt det. Mitt hjärta värmer.

Älskade vännen. Jag älskar dig med!!

5 thoughts on “”Det har varit en bra dag”

  1. Jo det är ju kontroversiellt det där med om autism och om hur den uppstår (AB kör ju artiklar titt som tätt med pekpinnar om hur perfekt man ska vara som mamma under graviditeten för annars så …) och om den kan kan botas.
    Botas det tror jag inte, inte med dagens kunskap i alla fall men lindra,det går.

    Det vi i vår lilla värld helt klart märkt är att en jämn blodsockernivå är att föredra.
    Så fort blodsockernivån åker över normalt så uppstår problem och sak samma om blodsockret sjunker under normal nivå.

    Det L börjar lära sig är att om nivån är låg så behöver hon äta något.
    Vi har också lärt oss att inte ta den striden även om det är 10 minuter kvar till middagen.
    Hon får äta sin tallrik yoghurt och sen äter hon med oss en stund senare.
    Alternativet är ingen höjdare om man så säger …

    Det som återstår är att få henne förstå vad som händer i henne då blodsockret är för högt men var sak har ju sin tid. 🙂

    • Är det Aftonbladet du syftar till med AB?
      Visst är det kontroversiellt.
      Förstår precis vad du menar med att alternativet inte är att föredra.
      Hög nivå skapar här en aktivitet som heter duga. Den slutar alltid med gråt och en abstinens verkar det som.
      En låg nivå gör henne väldigt låg, hon slutar lyssna på instruktioner och hon kommer inte till bordet för att äta. Även här slutar det oftast med gråt.

      Vi struntar också oftast i det där med mattiderna. Är glada varje gång hon själv säger att hon är hungrig, för hon verkar ha svårt att känna de känslorna.

      Hur gammal är din dotter? Skönt att hon förstått att hon behöver peta i sig något när nivån är låg.

      Själva kan vi hantera nivån men dagis har svårare att förstå och lyssna till hur påverkad hon blir av kosten och så är det vi som får utbrotten… Kommer ett inlägg om det snart också.

      Tack för att du läser och kommenterar.

  2. Pingback: Hjärtat hoppar upp och ner – sockertoppar och abstinens « rosa prinsessan

  3. Lessen att jag inte läst på ett tag, har haft lågt blodsocker själv ett tag …
    Din blogg fyller en viktig funktion som visar oss ”här ute” att vi inte är ensamma om att ha en underbar men lite annorlunda dotter. Fortsätt skriva och visa att våra barn finns.

  4. Tack. Det är skönt att få höra.
    Jag ser ju att jag får fler och fler läsare, så något är det väl som intresserar. Men det är alltid skönt att också få höra vad.

Kommentera

