Hon ber mig ge henne en falsk trygghet?

Vi fick plötsligt igår för oss att flytta om barnens säng i sovrummet. Varför lär vi oss inte att vi inte ska göra förändringar och avsteg från rutinerna på vardagskvällar?

Jag: Så du vill att jag ska säga att jag sover hos dig i natt och inte tala om att jag kommer gå när du har somnat?

P: Ja. Men du får inte säga till mig att du inte ska sitta här hela natten.

Jag: Så jag ska säga att jag sitter här hela natten, fast du vet att jag inte gör det?

P: Ja! Fast du får inte säga till mig att du lurar mig när du säger det.

Jag: Okej… så då säger inte jag till dig att jag går när du har somnat, utan jag säger att jag kommer sitta här hela natten.

P: Bra mamma (lättad). Nu kan jag sova. Jag är verkligen jättetrött.

Så lät det innan Prinsessan igår, för första gången på fyra månader, somnade inne i sovrummet, med Lilleprinsen på madrass på golvet under sig. Lite falsk trygghet sitter väl inte fel. Fast jag fattar inte grejen riktigt när hon vet att det är ett ”lur” för att hon ska känna sig trygg.

När vi frångår rutinerna slutar det alltid med att hon ränner omkring och inte är still en sekund. Hon lyssnar inte på tilltal eller instruktioner och att få ner henne i varv kräver en ängels tålamod. Hon klättrar högt och lågt och gör allt hon sekunden innan blivit tillsagd att inte göra.

Trots att vi VET att det blir såhär, gav vi oss i kast med att flytta om möblerna i barnens rum efter dagis igår. Hon flyttade nämligen helt plötsligt ur vår säng för några dagar sen. Hon skulle sova i soffan. Fick så ont i ryggen av att sova i vår säng sa hon. Det har hela tiden funnits en plats till henne i rummet, men ingen direkt säng med ram och allt sånt där som gör det lite extra ombonat.

För en tjej som inte kan låta Musfamiljen få bo i dockhuset, för det är figurernas hus, och dockorna inte kan bäddas ner någon annanstans än i docksängen (så länge hon inte har en docksäng, kan hon inte leka med dockorna), så blir det svårt när det inte är en riktig säng. En säng är en säng. En madrass är en madrass, och den sover man tydligen inte på…

När hon inte längre ville sova på miniloftet (endast 1 meter upp) i våningssängen i höstas gjorde vi om så de hade gott om plats på madrasser intill varandra. I december flyttade hon sitt pick och pack och bosatte sig i vår säng.

När hon plötsligt valde soffan framför vår säng, tyckte jag det kändes jobbigare att hon inte känner att hon har en egen säng att krypa ner i, trots att hon alltid har gillat soffan. Så, även om hon kommer fortsätta välja soffan, vill jag ändå se till att sovrummet är ordnat så att det funkar för båda barnen.

Vi har en säng från Mio (Beds4Kids) som går att göra om lite utifrån behov i höjder osv. De senaste månaderna har vi haft ytterligare en del under så att det har varit en riktig loftsäng. Nu har vi den i nedanstående utförande där Lillprinsen har en madrass under till sitt krypin.

Vi vände också hela sängen åt ett annat håll i rummet. Dels för att vi gissar att hon blir stressad av färgen på fondväggen. Men också, kanske främst, att vi alltid noterat att hon helst ligger i ett särskilt väderstreck när hon sover. Spelar ingen roll hur sängen står, hon vänder och vrider sig för att komma ”rätt”. En säng som är 90 cm bred blir lite för kort för en tjej på 112 cm som ska sova på andra ledden. Så nu vände vi den och hoppas att hon kan få sova i rätt väderstreck (fötter eller huvud i sydvästlig riktning).

När vi väl hade agerat ut all energi och gråtit och bråkat en stund om vem som bestämmer kom vi ner i varv och kunde till slut krypa upp i sängen och läsa. Innan hon somnar blir hennes rädsla för att trilla på huvudet ner från sängen ändå tydlig, trots en ordentlig kant och en liten öppning i fotänden. Det var då ovanstående samtal utspelade sig.

One thought on “Hon ber mig ge henne en falsk trygghet?

  1. Har haft nästan identiskt situation med min prinsessa, från och till under alla år. Blev faktiskt värst i puberteten men från och till får jag sitta hos henne till hon somnar men inte tala om att jag går när hon somnat. Att möblera om eller byta rum är bara att glömma.

Kommentera

