Rutiner och klädkänsligheter

Prinsessan är väldigt känslig för vilka kläder hon sätter på sig. Hon gillar inte nya plagg och har gärna samma kläder två eller tre dagar i streck för att slippa välja nya kläder att sätta på sig. Det kan ju verka lätt åtgärdat genom att vi väljer kläder åt henne. Men vi får bara välja det som hon talar om att vi ska välja och plocka fram. Inga överraskningar här inte.

Jackan jag köpte för ett par veckor sen fick jag lämna tillbaka. Den jag sen hittade gick hem på en gång. En softshelljacka i tre olika rosa nyanser. Hon var mycket skeptisk till det gråa innertyget och en dag trodde jag faktiskt att hon skulle vägra ha den pga det, men den går fortfarande hem.

Då hon sliter en hel del på sina tajts och det fortfarande är rätt kallt på morgnarna och det blir för varmt med överdragsbyxor, har jag försökt hitta byxor hon kan ha ute stället. Det bästa vore ju om hon ville ha jeans på sig när hon är ute, eftersom de är lite tåligare. Hon kunde tänka sig jeans, om de var ljusrosa, ända tills vi hade dem hemma och hon tyckte de kittlades på kroppen. Bara att lämna tillbaka alltså. Hon var med i affären en dag i veckan när det var lugnt. Mitt förslag var ett par mjuka pösiga jeans med rosa linning (finns på Kappahl) och att vi satte på lite rosa hjärtan eller blommor på dem. Hon var positiv till det, tills jag hittade henne gömd inne i en provhytt och hon ryggade tillbaka bara jag höll fram byxorna mot henne. Det var som att hon var skrämd eller rädd för dem. Men det kan hon väl inte vara? Inga jeans här alltså.

I en annan affär hittade vi ett par tunna, helrosa förstås, knälånga shorts inför sommaren. Min tanke var att hon kan ha dem ovanpå för att skydda lite, om hon vill. De är i det där tunna bomullstyget, som inte är stretch eller trikå. Vad är det nu det kallas? Hon var på och vi köpte. När vi kom hem märkte jag direkt att hennes inställning till dem var som till alla andra kläder som hon aldrig velat använda och bara säger ”inte idag” till när vi tar fram dem. Såna kläder säger hon att hon vill ha för att hon tror att hon förväntas vilja ha dem och inte vill göra mig besviken. När hon efter ett par dagar inte så mycket som tittat åt byxorna är det lika bra att lämna tillbaka dem.

Jag vill ändå försäkra mig om att det är rätt val och föreslår att vi ska hitta ett par mjuka korta byxor till henne istället, som också är rosa. Att jag har sett ett par såna och att det kanske är bättre, eftersom jag märkt att hon ju inte gillar det där ”hårda” tyget. Hade hon gillat dem hade hon gjort något för att behålla dem. Icke. Jag har idag returnerat även de byxorna och köpt ett par mjukisshorts på HM. Hoppas de blir godkända. Utmanar ödet och köpte också en mjuk tröja med krage och rosa ränder. Det ska bli intressant att se om den går hem.

20120401-151322.jpg

”Åh, dem här tycker jag om. Jag kan känna att de är mjuka här utanpå. Men… jag vill inte prova dem idag.”
Vi får väl se hur det blir i morgon…

En annan bestämd uppfattning Prinsessan har, är hur nattningarna ska vara hemma hos oss. Framför allt vem det är som nattar. Rutinerna i vilken ordning allting ska göras har vi arbetat in sen i julas. Mina kvällar är måndag, torsdag och lördag. Tisdagar är det M och de resterande tre är pappas. Egentligen vill hon att jag ska natta alla tjejdagar, dvs torsdag, fredag, lördag och söndag då det är orange, gult, rosa och rött på schemat, men hon har accepterat att det inte går. Då kan vi inte heller byta så att jag nattar henne fredag och söndag, för lördagar ÄR det mamma som nattar.

I morgon är det måndag och Världsautismdagen och jag ska iväg och träffa andra med mer erfarenhet än jag i spektrat. Det måste jag självklart förankra i god tid med Prinsessan så det inte blir kaos i morgon när jag ska iväg.

P: Men vem ska natta mig då?
Jag: Pappa.
P: Men han nattar ju mig ikväll, då blir ju det två kvällar i rad.

(Hon tänker lite, vi nattar ju varannan kväll, inte två på kvällar efter varandra, för det är därför jag inte nattar alla tjejdagar.).
Okej då, men då nattar jag mig själv i morgon.

Så kan det bli när man inte kan frångå sina rutiner.

One thought on “Rutiner och klädkänsligheter

  1. Åh, detta med kläder är så igenkännande! 🙂 Min Grabb har haft så stora problem med det genom åren. Det är oskönt, fel färger, för långt, för kort, för vida, för smala. Ett tag var det bara kamuoflage som gällde. Nu är han 14 och har äntligen börjat använda jeans o chinos men tröjor är han supernoga med och det är bara några få som cirkulerar. Min dotter har ingen diagnos men är även hon känslig för vilka kläder som duger. De kläder som inte uppfyller hennes krav ligger kvar orörda i garderoben. Köpte ett set igår åt henne som hon älskar. En tröja o byxor i microfleece. Supersköna och mjuka. 🙂

    Kram!

Kommentera

