Varför är hon så trött?

Det första hon sa igår när jag kom för att hämta på dagis var ”Mamma, jag måste lära mig engelska. Jag kan nog inte gå till dagis i morgon.

Gissa om hon är lätt att få upp idag. Nä, precis. Inte särskilt.

Hon somnade som vanligt 21.40, trots sommartid, men hon är hjälplöst efter tiden hon annars brukar vakna på morgonen. Hon har sovit i nästan 12 timmar nu. När jag gick upp före sju var pappan där för att väcka henne. Han fick inte för det var jag som skulle göra det. Men vaken var hon. Jag la mig intill och pratade med henne. Fick inte komma nära, hon vände sig om och somnade. Och nu har hon sovit två timmar till. Trots att vi varit där och ruskat i henne flera gånger.

När pappan och Lillprinsen gick klockan åtta gav jag själv upp på att få iväg henne till nio och bestämde att hon får ta den tid hon behöver idag. Trött som jag är efter dålig sömn med henne tryckande i ryggen på mig somnade även jag. Vaknade efter en timme av att hon satte sig upp och trodde i min enfald att NU var det dags att gå upp. Men hon la sig bara ner och sov vidare. Djupt. Och en Prinsessa som sover djupt har aldrig gått att väcka.

Jag kan förstå att hon blir så här trött på våren om hon vore pollenallergisk. Men det testade vi förra året då hon bara sov och sov. Samma sak var det året innan då hon var hemma från dagis i tre veckor för att hon var så extremt trött och bara somnade rakt upp och ner i soffan två timmar efter hon gått upp.

Har du några tankar kring vad detta kan bero på tar jag tacksamt emot förslag.

3 thoughts on “Varför är hon så trött?

  1. Pingback: Mindre lyckad mamma « rosa prinsessan

  2. Hmm, har ni kollat med doktor? TÄnker att det är bra att utesluta ev fysiska orsaker. Och jag tror att en del barn med spektrum prbl har prbl med orken generellt. (Min är inte så). Hoppas ni kommer vidare med utredningen för detta kan vara en del av symptomen. (Men ta det inte för givet, det behöver utredas medicinskt också)

    • Tack för din kommentar Anna,
      Jag vet inte vad det är vi ska kolla med doktor. Förra året tog vi upp det här med allergier, men det visade ingenting.
      Hon har alltid haft svårt att komma till ro på kvällarna och vägrade tidigt att sova på dagarna. Efter 1,5 år fick vi kämpa för att hon skulle sova middag.
      Har du förslag på vad det är vi ska be dem kolla?

Kommentera

