Motivation till att gå upp

Jag provade en ny variant igår för att underlätta morgnarna. Om vi ska förbereda för aktiviteter av olika slag på dagarna, kan det va bra att även innan man somnar prata om hur man ska vakna. Prinsessan är väldigt svårväckt, så länge det inte är någon som hon själv längtar till dagen efter, så jag tänkte att kanske det underlättar om vi pratar om att det ska vara lätt att vakna…

Varför? Jo, för om man, innan man somnar, tänker att man ska vara glad och pigg när man vaknar är chansen större att man är just det, istället för om man oroar sig för att man ska vara trött och på dåligt humör.

Jag vet också att Prinsessan, om någon, är vansinnigt duktig på att göra en sak bara hon har bestämt sig för det OCH att hon har förstått varför hon ska göra det. Men att hitta motivationen och komma dit är tyvärr inte det lättaste. Men, jag måste ju försöka…

Jag: Hur ska vi vakna i morgon? Ska det vara lätt eller svårt att vakna i morgon?

P: Svårt.

Jag: Svårt? Så du vill bestämma dig för att det ska vara svårt att vakna? Varför vill du bestämma dig för det?

P: För jag måste faktiskt ha lite sovmorgon. För annars är inte jag pigg på dagen och på natten.

Hmmm. Nej, det var ju just det…

Kommentera

