Lillprinsens affektkramper

Lillprinsens underbare förskolefröken ringde just och sa att han haft en affektkramp när han ramlat och slagit sig i bakhuvudet. Han svimmade av i famnen på pedagogen. Det är första gången det händer där. Förut har jag alltid varit i närheten. Lille skruttet.

Jag är glad att vi har informerat dem om det och att vi hela tiden berättat för dem när det har skett hemma, så att de blir påminda om att det händer då och då. Det är första gången det händer där.

Sist det hände här hemma, hade han trillat med bakhuvudet rakt in i betongväggen. Vi upplevde den värre än normalt och då han gick raka vägen till sängen och toksomnade tre minuter senare valde vi att åka in med honom till Astrid Lindgren. Läkaren på akuten tyckte att han skulle utredas för att utesluta epilepsi eller annat, eftersom jag själv hade affektkramper när jag var liten. Vi har fått en kallelse och ska in på måndag för att göra EEG.

Några dagar efter akutvistelsen var vi på en barnläkarmottagning för att kolla hans mage för gluten eller annan allergi. Den barnläkaren tyckte mest jag var onödigt kinkig och att det var helt onödigt att vi skulle uppta tid för en sådan undersökning. ”Det finns andra som behöver den tiden bättre.”

Efter samtal med sköterska på neurologmottagningen på Sachsska, där vi har tid för återlämning efter EEG-undersökningen, valde jag ändå att behålla den. Hon ansåg att det var väl bättre att utreda och utesluta än att bara tänka att det går över. För man vet ju faktiskt inte.

Jag tycker för övrigt att informationen och kunskapen om affektkramper och affektanfall är något knapphändig. På 70-talet när jag växte upp sa man en sak, och nu säger de en annan (vilket förstås inte är alldeles konstigt) men psykologer jag har pratat med om det reagerar starkt när jag berättar att man bara skulle låta mig vara när det hände mig som liten. Att det var vad min mamma fått till svar. Personligen går det helt emot min egen känsla också, att låta honom vara. Det är ju inte vid ilska det sker. Det är när han slår sig.

Hur som helst och vad det än är, så gör vi en undersökning med honom nästa vecka. Det blir skönt att, förhoppningsvis, kunna utesluta. Och kan vi inte det, så vet vi i alla fall och får deala med det då.

3 thoughts on “Lillprinsens affektkramper

  1. Hej, tack för ett bra inlägg!!!! Jag har en tös på 16 mån, som troligen har affektkramp. Vi har fått en tid nu på tisdag hos en läkare, å jag hoppas att det utreds ordentligt. Känns som BVC bara tycker man är överdriven, men jag och min man är oroliga. Vi har fått tjata lite för den här läkartiden, å det var när hon började på förskolan som vi kände att det här går inte längre. Vi satt och skrev om affektkramp och hur personalen skulle agera, och om hur vi förhåller oss när hon får kramp.Då kändes det som vi själva hade ställt en diagnos, vilket inte kändes helt ok. Du skrev så bra, att du brukar berätta för förskole personalen när han haft hemma, som en påminnelse. Det ska jag också börja göra, för ännu har hon aldrig fått på förskolan. / Claudia

    • Tack för din kommentar Claudia.
      Vad bra att ni står på er och vill få det utrett när ni är oroliga.
      Hur blir kramperna för henne? Är det ofta?
      Lillprinsen har haft det rätt länge. Han är nu 2,5, men jag märkte det först när han var runt 1 år, kanske lite äldre. Men då tuppade han aldrig av på samma sätt som han gör nu. Nu trillar han ihop totalt och blir livlös i kroppen. Det är vidrigt när det händer, särskilt eftersom det är när han ramlat och slagit sig, oftast i huvudet. Så innan han är tillbaka igen, är det så svårt att veta riktigt hur illa det är.
      Nu väntar vi i alla fall besked på eeg som gjordes igår.
      Stå på er för att få förklaring om ni inte tycker att svaren de ger är tillräckliga på bvc. Bättre utesluta än missa något.
      Lycka till

      • Är det bara (bara,å bara, men du förstår vad jag menar hoppas jag) när han slår sig han får sina kramper å tuppar av? Våran lilla sessa får ofta, nästan varje dag små korta kramper,hon blir stel och ögonen börjar rullar. Nu har vi lärt oss hur vi kan avleda, genom att prata lungt och blåsa lätt på hennes ansikte.
        Ibland funkar inte det heller, hon blir blå och ögonen åker fram å tillbaka, sen sjunker hon ihop. Hon har fått någon gång när hon ramlat och slagit sig, men mest är det när hon blir arg, när hon inte får göra som hon vill. Som idag t.e.x, jag höll på att baka muffins, hon ville gärna ha en, men dom var precis uttagna från ugnen å jätte varma. Då blev hon så arg och började gråta tills en kramp började…… Vi har fått träffa en underbar barnläkare, som nu skrivit remiss för eeg, vi hade tid i förra veckan, men lill tjejen fick dessvärre vattenkoppor, så nu väntar vi på ny tid! Hoppas ni haft en fin påsk, hälsningar claudia

Kommentera

