Idag = apa

Idag är livet apa.

Få timmar sömn i natt. Prinsessan somnade 22.55 och Lillprinsen vaknade 06.15. Min tur att gå upp. Prinsessan vaknade ca 8.00 och har sen kategoriskt vägrat allt som vi föreslagit (inklusive att äta lunch, vilket alltid resulterar i gråtattacker och att allt är vårt fel).

Hon har bestämt sig för att hon vill leka med en kompis, inne hos sig (hon vill visa gungan i sovrummet vi har satt upp) och så länge det inte går, så är ingenting annat heller roligt att göra.

Vi har kollat med kompisarna i närheten, men som de flesta föräldrar, när solen börjar titta fram på vårkanten, har de planer på utflykter och allehanda aktiviteter, tillsammans med både ett och två barn.

Hon är inbunden, gömmer sig i sitt tält och svarar dåligt på tilltal. Minsta motgång gör henne ledsen, om jag så säger att jag inte vill att hon kastar ”gungan” (gjord av en påse med blöjor i) på mig när jag sitter under våningssängen.

Själv känner jag mig oändligt ledsen och trött och vill bara att livet i familjen ska flyta på lite enkelt. Bara en dag eller två skulle vara skönt och kunna inge lite hopp.

Jag hör hur grannfamiljerna inte riktigt har bestämt vad de ska göra under dagen, men att de funderat på badhuset eller en utflykt till ”naturparken” med djur i närheten. Jag hör hur de har möjlighet att vara spontana och inser att vi inte ens lyckas få Prinsessan utanför dörren på hela helgen.

Att jag ville leka med henne räcker inte ”du är bara en mamma” eller att Lillprinsen finns i närheten och gärna vill leka (när hon är glad i alla fall) hjälper inte heller. Honom ska hon bara retas med och tar hans bilar och det går inte att lämna dem själva en sekund.

Nu flydde jag till tvättstugan en stund för att få andas en stund. När jag gick flydde hon in i youtube världen där hon helst ser på en japansk räddningsserie med någon form av transformerbilar. Det är hennes nya specialintresse. Jag gissar att det är extra tryggt eftersom hon inte förstår vad de säger.

Nu är ett par kompisar ute och leker igen. Men då är det nån som kör med en lövblås istället, så då går hon inte ut sv den anledningen.

Kommentera

