Vad är det hon beskriver?

Apropå det här med att tolka saker ordagrant och skapa sina egna ord som de säger är vanligt för barn inom autismspektrumtillstånd.

Vi har ikväll sett finalen i Melodifestivalen och det började redan den första minuten när Helena, Sara och… vad hon nu heter, sa att det bara var ”sångfågeln” som saknades och förra årets vinnare Eric Saade kom in och körde ett dansmummer.

Hon kände direkt igen melodin ”I will be popular” men ville inte hålla med när jag sa att det var han som vann förra året.

Nehej, han heter Sjungfågeln och det där är hans kompisar. De sa att han hette det.

Jag försökte förklara vad en sångfågel är, men det gick inte hem. Han hette Sjungfågeln. Så det så.

För övrigt lät det så här ungefär om vinnaren Loreens framträdande:

Hon ser ut som Ronja. När hon åkte skidor och fastnade hos rumpnissarna, då snöade det sådär på henne.

De senaste dagarna har hon också slängt sig med uttryck som:

Jag är mätt som en pannkaka” och
”Jag är varm (eller om det möjligen var glad) som en glädjehet”

En annan liten rolig sak är hur hon beskriver saker. Hon skulle tala om för mig vad hon skulle ha till popcornen ikväll.

Jag vill inte ha ett litet sånt där kantigt som är lika som det där stora. Jag vill ha ett litet sånt där med en trekant högst upp, sen en rak och sen en cirkel längst ner.

Jag har länge funderat på hur hon ser saker. Det börjar bli tydligare att hon ser det i former och mönster. Men så reagerade också sköterskan på Bvc på 3-årskontrollen att Prinsessan kunde alla färger och även former som trianglar, cirklar och romber. Enligt honom är det först i fem, sexårsplanen de lär sig sånt.

Vad är det hon beskriver? (en ledtråd, det är något som man kan dricka ur)

Kommentera

