För trött för att gå och lägga sig

Åh, vilken ohärlig avslutning på kvällen det blir när hon är så trött så det inte går att manövrera henne, få henne att avbryta aktiviteter (inte ens att gå på toa, spola i toaletten eller tvätta händerna går smidigt) och komma i säng för att hon ska få sin timme till att varva ner innan hon plötsligt bara stänger ögonen och sover.

Hon blir arg, mitt tålamod tryter och jag klarar allt sämre att vara tålmodig och pedagogisk, varpå hon blir än mer motsträvig och det slutar med att hon slår mig i ansiktet och jag får ett eget utbrott och går därifrån, varpå hon gör sig illa i en tå och katastrofen är ett faktum.

Med huvudvärk och hes röst fick jag slutligen hjälpa henne tillbaka till badrummet, för den sista tandborstningen och handtvätten där det en stund innan brakade lös. Jag fick bära henne som en bebis, men krama henne fick jag inte. Den kom en stund senare istället. Det brukar vara hennes sätt att säga förlåt, men idag vet jag inte faktiskt.

Kommentera

