Frågeformulär och intervjuer inför utredning

Nu är uppstartsmötet för utredningen avklarat och vi är på gång. Äntligen.

Egentligen är det inte så väldigt länge sen vi insåg att det troligen finns en förklaring till svårigheterna men väntan sen i slutet på november har ändå varit lång.

Nittio minuters intervju om historiken från graviditet till nuläget med Prinsessan, under tiden som Prinsessan var med. Normalt har de tydligen ett rum med en massa leksaker, men idag var det rummet upptaget och det fanns inte mycket för Prinsessan att pyssla med under tiden. Hon ritade, en kort stund, sen ville hon ha vatten, prata och allmänt vara med i samtalet, även om hon var införstådd att det var jag och pappan som skulle prata med ”läkaren”. Men det är ju som hon är så det är väl bara bra det tänker jag.

Nästa vecka har de dragning med resten av teamet och sen kommer en kallelse med de olika möten med intervjuer och lektester som vi och Prinsessan ska genomgå. När vi väl kommer igång är deras mål att det ska bli klart inom tre veckor. Gu´så skönt att inte behöva hålla på i flera månader. Nu får vi vänta i några veckor i alla fall och troligen sker utredningen under april månad. Den tiden kan jag nog hantera dagissituationen som den är för att sen ha lite styrka bakom våra krav på stöd och resurs.

Det som ska göras under de veckorna är två djupintervjuer med oss föräldrar, enligt specifika dokument, två lektester med Prinsessan och sen även intervju med personal och pedagoger på förskolan samt en observation på förskolan för att se hur samspelet med kompisarna är. En hel del att stå i med andra ord.

Med oss fick vi några formulär som vi själva ska fylla i och ta med oss när vi kommer dit igen. Det är frågor om hennes sociala kommunikation (Social commnication questionnaire (SCQ)), ”Frågeformulär för barns beteenden i åldern 1,5-5 år” och om hennes beteenden i ”Brown ADD Scales” från Pearson.

Jag har förstås inte facit till hur hon förväntas vara om hon vore neurotypisk (dvs utan någon funktionsnedsättning), men det är inte så svårt att gissa sig till vartåt det lutar utifrån de frågor och svar som finns. Det är en skrämmande övervikt på ”Stämmer mkt bra eller ofta” på frågor som ”Blir störd av förändringar, vill inte sova själv, lägger sig i allting, blir lätt kränkt, självisk och kräver mkt upmärksamhet” i ”Frågeformuläret för barns beteenden i åldern 1 1/2 – 5 år”.

I ADD Brown Scales hamnar svaren nästan uteslutande på Dagligen på frågor som ”avser att påbörja uppgift, men glömmer och gör något annat”, ”svårt att växla mellan aktiviteter”,  ”blir lätt distraherad av saker runt omkring” och ”överdrivet retsam trots tillsägelser att sluta”.

I ”Social Communication Questionnaire (SCQ) finns frågor som ”Kan du ha en ömsesidig ”konversation” med barnet, som innebär turtagning eller att barnet bygger vidare på det som du sagt?”, ”Använder han/hon egna ord som t.ex ”hett regn” i stället för ånga?” och ”Har han/hon någon gång föremål (förutom för t.ex. snutte) som han/hon är tvungen att bära runt på?”. Dessa frågor var lite svårare att så där på en gång svara rättvist på, men det handlar om vad som förekommit under de senaste tre månaderna.

Även om jag redan har gått igenom formulären och svarat på det jag tycker redan, så kommer jag och mannen att gå igenom dem tillsammans, för att vi tillsammans kan få fram en så rättvis bild som möjligt.

Jag länkar till andra sidor där du kan läsa lite mer om de olika formulären och vad de gör. Tryck bara på de färgade länkarna i texten ovan.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s