Det bestämmer inte du

Dagar när hon är trött är det inget som funkar.

Jag kan inte använda ett vanligt ritat bildschema. Det river hon sönder.
Jag får inte säga till. Gå härifrån.
Jag kan inte säga vad som gäller. Det bestämmer inte du.
Jag får inte avbryta. Tyst, nu pratar JAG.
Jag får/kan inte visa att vi märker att hon är trött. Det bestämmer inte du.
Jag får inte bestämma. Det bestämmer inte du.
Jag får inte se på henne. Bort, du får inte se på mig.
Jag får henne inte att avbryta en aktivitet utan tjafs. Nej, jag tänker INTE sluta.
Jag får henne inte i säng. Det bestämmer inte du.
Jag kan inte säga till på skarpen. Det låser sig.
Jag kan inte visa mig förstående. Sluta. Gå bort.
Jag får inte säga förlåt. Gå härifrån. Jag vill aldrig mer se dig.

Hon är bara arg, otrevlig och helt oflexibel. Det finns inga utvägar. Inga invägar.

Jo, en utväg finns det. Och det är när hon slutligen bryter ihop och blir så ledsen för att allt blir fel, oavsett hur mycket vi försöker hjälpa henne att lyckas. Visst, jag ska erkänna att jag har väldigt svårt att vara lågaffektiv och förstående hur länge som helst såna kvällar och mitt tålamod brister till slut. Mycket för att inget jag gör hjälper. Till slut är min gräns nådd och allt det där med att välja sina strider blir plötsligt ett uttryck på ett främmande språk jag inte förstår.

Idag har varit en sån eftermiddag och kväll. Mitt tålamod tog slut. Jag vet att det är bra att en utredning görs och att vi kan få hjälp med vilka som är hennes svårigheter. Jag förstår bara inte på vilket sätt vi ska kunna träna bort den här oflexibla sidan hos henne så att hon ibland kan tänka sig att följa bara någon endaste av våra instruktioner, även när hon inte vill.

One thought on “Det bestämmer inte du

  1. Oj det här känner jag igen alltför väl med min son…. Precis… och som du skriver man har inte tålamod hur länge som helst…

Kommentera

