Vägar att nå in i hennes tankar

Det finns stunder som det går att nå Prinsessan och prata med henne om vad det är som försiggår inom henne. Stunder då jag, genom det hon berättar för mig, kan förstå delar av vad det är som är så jobbigt på förskolan. Vad det är som gör att hon inte vill gå dit och varför hon blir så trött när hon är där.

Ett tillfälle kan vara när hon sitter i badet och ”leker” med barbiedockorna genom att stoppa ner dem i en tillbringare och se om de ramlar ur eller inte. Som att hon upptäcker tyngdlagen. Igår var ett sånt tillfälle och hon nämnde att hon ville leka med någon kompis som hon inte lekt med på länge. Då var ett bra tillfälle att fråga om kompisarna på dagis, som hon förut alltid velat leka med utanför dagis.

De är inte roliga. Inte ens V är rolig när han gör såna miner. Så här gör han…. Det är inte roligt. 

Vid frågan om det är svårt för henne att förstå vad kompisarna menar kom jag inte längre. Men att de inte är roliga är en nyckel.

I morse när vi satt lugnt i soffan och åt frukost, bara hon och jag, gick en fråga också in och jag fick lite svar. Jag har märkt att när vi kommer till dagis så ropar hennes kompisar så glatt att just hon kommer. Jag har funderat över det där ett tag och försökt förstå hur det påverkar henne när hon kommer dit. Själv gömmer hon sig alltid bakom ryggen på mig när vi går in. Hon håller sig nära mig och gömmer sig gärna om det kommer fram någon för att prata med henne. Jag hör inte att de ropar lika glatt med andra barn som råkar komma samtidigt som vi och jag har funderat lite på om det blir kravfyllt för henne. Att hon har något att leva upp till som hon har svårt med. För ett mammahjärta borde det ju bara värma att höra att kompisarna blir glada när ens barn kommer, men när jag märker att själv har jobbigt med det gör det mest ont i hjärtat.

Med mina coachingerfarenheter och eget arbete med personlig utveckling vet jag att bara för att jag hör en sak betyder inte det att hon hör samma sak. (För egen del har det jag tyckt jag hört varit min sanningen, tills bara för ett antal år sen då jag förstod att någon annan kunde uppleva något annat.) Min ingång i morse blev att berätta vad jag hör att kompisarna säger när vi kommer (att  jag hör att de är glada att hon kommer) och fråga henne om det är samma sak som hon hör.

Precis som jag misstänkt är hennes uppfattning en helt annan. Hon hör att de inte vill leka med henne och vi fick ett kort litet samtal om att bestämma i leken och varför hon tror att de inte vill leka med henne. Hon tycker själv bara att hon bestämmer i den leken som hon hittat på och tycker rimligtvis att hon har rätt att bestämma i den. Kompisarna tycker, förstås, inte samma och vill då hellre leka någon annanstans och med någon annan och pratar med fröknarna om det som händer, varpå fröknarna säger sitt (vad de säger är inte helt tydligt från Prinsessas håll). ”Men det är ju inte rätt, alla får ju vara med och leka” blir hennes ledsna svar på det innan vi inte kommer längre.

När vi väl kom dit idag var det en, EN, pedagog ute på hela gården (vikarien). Det var säkert 20 barn ute. En pedagog satt i mötesrummet och en pedagog tröstade ett annat barn inne i hallen. Inte konstigt att de har svårt att bemöta och stötta barnen i deras lekar.

Precis vid dörren sitter två pojkar på varsin liten cykel (de som hon brukar leka en del med). Hon gör ett försök till att hälsa varpå båda killarna ropar något (som jag inte hör) och snabbt hoppar av sina cyklar och springer iväg. Prinsessan undrar förstås varför de gjorde så, och jag kunde inte svara. Inte heller fanns det någon pedagog som verkligen tog emot henne ordentligt och hjälpte henne in i leken med någon. Tack och lov kom bästisen och pratade med henne och jag kunde säga hejdå till en tjej som inte gjorde något gensvar eller såg på mig när jag kramade om henne innan jag gick.

Kommentera

