Motivationen är så viktig för att komma loss

Jag märker hur viktig motivationen är för att få Prinsessan att göra något när det kvart i fyra på eftermiddagen knackar på dörren. En grannflicka undrar om hon vill komma ut och leka. Solen skiner och vi har försökt på flera sätt under hela dagen att få henne att vilja gå ut, få av henne nattlinnet och sätta på sig kläder för dagen, utan någon som helst respons.

Plötsligt hoppade hon ur soffan och svarade bestämt

Jag ska bara klä på mig först.

Fem till tio minuter senare är hon påklädd, av egen kraft, efter att själv ha tagit fram och valt sina kläder, lagt trosorna i tvätten och samtidigt varit med och svarat på frågor som kompisen som stod i dörren ställt under tiden. Det enda jag gjorde för att stötta under tiden var att stå intill och lugnt påminna henne bara så att kompisen inte behövde vänta så länge i vår hall. Jag minns inte ens när hon var så här snabb med kläder senast.

Jag har läst i flera böcker och på nätet hur viktig just motivationen är för att komma framåt i processen med barn inom autismspektrumtillstånd. Jag kan också känna igen det väl i mig själv att inte kunna göra något om jag inte förstår syftet med det, eller om det inte är tillräckligt viktigt för mig själv. Men från att förstå att det är så till att själv orka locka fram den där motivationen hos henne för att få saker att ske, när jag själv helst bara skulle velat komma ut en stund för mig själv, det är svårt. Här har vi en del att jobba på jag och mannen.

Kommentera

