Diagnoskriterier Asperger

Jag fick en fråga på ett forum om vad jag tror att min dotter hör hemma i för eventuell diagnos eller problematik. Det handlade om att läsa så mycket som möjligt för att hitta handlingsplaner och sätt att arbeta med henne för att vi ska komma vidare.

Vi läste en del på Autismforum när vi började förstå och då när vi också fick remissen. Men nu var det några månader sen så det är väl dags att titta på dem igen. Både jag och mannen känner oss ganska klara över asperger. Sen tror jag möjligen att det finns en del av AD/HD också. Troligen ADD, men där är jag inte alls lika ”säker”.

Jag klipper in diagnoskriterierna från Autismforums hemsida för att sen kommentera dem.

ASPERGERS SYNDROM

Här presenteras diagnoskriterierna för Aspergers syndrom som de är formulerade i diagnosmanualen DSM-IV-TR från år 2000. Därefter finns länk till kriterierna i diagnosmanualen ICD-10 samt Gillberg och Gillbergs kriterier.

Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR

A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck:
1. påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
2. oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
3. brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
4. brist på social eller emotionell ömsesidighet

B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:
1. omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
2. oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
3. stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)
4. enträgen fascination inför delar av saker

C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen (t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).

E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.

F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.

(Publicerat med tillstånd av förlaget Pilgrim Press, Box 42, 182 11 Danderyd.)

*****************
mina kommentarer:

A: nedsatt förmåga att interagera socialt
1: hon har ett kroppsspråk med gester som jag ofta inte stämmer överens med vad hon visar eller säger. Bara kortvarig ögonkontakt. Tittar inte på pedagogerna på förskolan när hon ska förklara något (min notering från nu).
3: Hon förväntar sig omedelbar uppmärksamhet på något hon vill visa men tar ingen notis om någon i hennes närhet vill visa något för henne. Är hon inne i något så är hon upptagen med det. Delar inte annans glädje.
4: märker inte av om någon är ledsen. Delar inte den upplevelsen. Oberörd om hon gör lillebror illa är bara ett exempel.

B: begränsade beteenden
1: hon går in till max i ett intresse när hon hittar ett. Då kan hon vara djupt fokuserad en hel dag och det håller ofta i sig en längre tid. Sen plötsligt är det helt ointressant igen och hon kan inte tänka sig att ”gå tillbaka” och göra samma sak igen. Detsamma gäller ett intresse för en serie på teve. Då är det BARA den som gäller.
2: i perioder kan hon inte lämna badrummet om mattan är knölig, handdukarna hänger fel eller om tvålen står på fel sida av handfatet. Eller, så ska vattenflaskan och spöklampan stå på ett speciellt sätt vid sidan om sängen och täcket MÅSTE ligga rakt, för att det ska funka. Blir det fel med kläderna tar hon av sig allt och börjar om.

C: Signifikant nedsättning socialt.
Om man kan säga att förberedelser för att klä på, äta frukost och gå på toa innan man kan gå ut kan ta två timmar, medelst hjälp, så anser jag nog att det är en nedsättning. Också att efter en dag på förskolan efter helg vara så trött så att man inte orkar mer och inte kan lämnas själv med lillebror för att han då blir slagen eller biten, ser jag också som signifikant nedsättning. Det krävs otroligt mycket av oss som föräldrar för att avleda, hitta aktiviteter och ständigt vara på vår vakt. Vi vet aldrig när det smäller.

D: Ingen försening av normal språkutveckling.
Hon hade 30-talet ord vid 1 år. Gjorde sig tydligt förstådd vid 1,5 och hade flytande språk och hela meningar före 2 års ålder. Aldrig pratat bebisspråk. Benämnt sig själv som JAG och oss föräldrar vid namn i umgänge med andra vuxna. Aldrig pratat de korta 2-3 ordsmeningarna som t.ex. ”Lisa springa huset”. Hon har haft hela meningar på en gång. ”Jag går det hållet och du det, så möts vi på andra sidan” som hon sa på dagis före två års ålder.

E: ingen försening i förståelsen kring vardagliga färdigheter.
Om jag förstår kriteriet rätt så har hon kunnat klä på sig själv tidigt, ätit själv, gått till badrummet när hon behövt kissa osv, som för att visa att hon vet och kan. Men idag klär hon sällan på sig själv, äter maten med fingrarna hemma och ber ofta om att bli matad. Hon har annars svårt att koncentrera sig på att äta.

F: återkommer om det. Ska gå igenom kriterierna för AD/HD också.

********************************

Hon uppvisar också tecken på störd perceptionskänslighet, och vad jag förstår ska det ingå i kriterierna från och med 2012, men kanske är de inte uppdaterade på Autismforum ännu.

Syn: känslig för starkt ljus, får ofta dra ner persiennerna hemma. Klarar inte att ligga i ett mörkt rum utan en lampa precis framför ögonen, och det är inte mörkrädsla. Det snurrar och hon kan inte vara stilla.
Hörsel: känslig för starka och höga ljud. På natten håller hon för öronen när vi spolar i toaletten. Gör ont i öronen när fåglarna kvittrar, kaffekvarnen eller elvispen är igång.
Känsel: hon gillar inte fysisk närhet. Rycker ofta till om vi kramar om henne, eller lägger en hand på axeln när hon sitter vid bordet. Vi får inte massera eller klia på ryggen. Hon har väldigt sällan legat i vår säng och aldrig velat somna nära. Vänder sig bort och vi får inte röra henne.

Jag möts ganska ofta av kommentarer från föräldrar som har barn i samma ålder att de känner igen mycket av det jag beskriver att vi upplever som svårigheter för Prinsessan. De flesta barn har svårigheter med delar av ovanstående saker, men en funktionsnedsättning blir det bara när det uppstår i sån grad att det verkar vardagen. Vi möter dessa svårigheter varje dag och ofta flera gånger varje dag. Det är inte bara någon gång ibland sådär så att det ändå går att hantera.

Det går såklart att hantera som det är just nu också. Genom att dra ner på alla aktiviteter utöver dagis eller en kortare utflykt till ett köpcenter eller lekplats på helgen. Men ofta blir även det en för stor ansträngning. Ibland har hon motivationen att leka med kompisar (men det är aldrig dagiskompisarna som efterfrågas längre). Då hjälper vi henne med det i den mån det går och får sen anpassa resten av dagen eller helgen för att hon ska orka. Ska hon iväg till mormor för en natt eller helg får vi noga gå igenom vad de ska göra genom att rita bilder och prata med mormor i telefonen för att hon ska acceptera att göra sig klar och åka.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s